7 mythes rond de oude normaal ‘Groeien moet’ economie

7 mythes rond de oude normaal ‘Groeien moet’ economie door Tony de Bree

7 mythes rond de oude normaal ‘Groeien moet’ economie.

Begin van 2020, dus nog VOOR de Coronacrisis, hadden mijn inmiddels ex-uitgeefster bij Van Duuren management, Ina Boer, en ondergetekende het idee om

  1. in een boek voor eens en voor altijd af te rekenen met een aantal mythes rond de noodzaak van onze ‘Groeien moet’ economie en
  2. te laten zien aan de hand van concrete verhalen, afslagen en verdienmodellen van succesvolle betekenisvolle ondernemers dat je in iedere tak van sport het prima anders kunt doen. De hoofdboodschap was #cuttecrap.

Dat was het basisidee en het doel van het ‘Groeien zonder te groeien. Succesvol ondernemen in de betekeniseconomie’-project.

Hier volgen 7 mythes die financieel EN economisch feitelijk en inhoudelijk aantoonbaar onjuist zijn.

7 mythes rond onze ‘oude normaal groeien moet’ economie.

  1. De economie in termen van BNP kan en moet oneindig blijven groeien.
  2. Je moet als bedrijf blijven groeien: het aantal klanten moet groeien, evenals de omzet, je marktaandeel en je winst en ook internationaal moet je een grote, nee de grootste speler worden, anders tel je niet mee.
  3. Je moet die groei extern financieren met kredieten, leningen en andere schulden.
  4. Een succesvolle onderneming begint met je eigen briljante idee en met je passie.
  5. Iedereen kan een succesvolle ondernemer worden.
  6. Je kan en moet als persoon ook steeds meer groeien. En met name materieel en financieel gezien.
  7. Het hele ‘groeien moet’ financieel-economisch systeem moet veranderd worden, er is geen alternatieve aanpak.

Lees ook: ‘Wat is ‘de digitale economie’ ?, ‘Wat is de betekeniseconomie?’, ‘Wat is minimalistisch ondernemen?’, ‘Wat is de ‘Groeien-moet’ industrie? & ‘Wat is e-learning?

Het goede nieuws is dat ‘Groeien moet’ helemaal niet ‘moet’. Zakelijk niet en persoonlijk niet.

Wil jij ‘on demand’ advies, training of business coaching over hoe jij succesvol kunt ondernemen in de betekeniseconomie?

Wil je weten hoe jij als intrapeneur of als ondernemer succesvol kunt zijn in de betekeniseconomie en hoe minimalistisch ondernemerschap en moderne ICT je daarbij kan helpen, whatsapp of bel me dan op 06-34387806, of of stuur me hier een email. Dan plannen we een online kennismakingsgesprek, ok?

Vriendelijke groeten,
Tony de Bree

p.s.
Laten we contact maken op LinkedIn  en volg me op Instagram en op Twitter in het Nederlands: @2urigewerkdag@wordpresszzpers en @dagboekbankier.

About the Author: Tony de Bree

Tony de Bree werkte 26 jaar in de financiële dienstverlening bij ABN Amro .In 2001 begon hij naast zijn vaste baan online geld te verdienen vanuit huis met korte e-books. In 2011 ruilde hij de corporate wereld in om zzp'er te worden met zijn virtuele eenmanszaak. Hij helpt corporates, startups, scale-ups , ondernemingsraden en de overheid met on-demand consulting, training, coaching en digitale producten om succesvol AI te kunnen inzetten.

You might like

9 Comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

error: Content is beveiligd !!