Computer Based Training neemt rol klassikale docent over

Computer Based tarining neemt rol klassikale docent over door Tony de Bree

Op 6 oktober 1988 verscheen er in de Amroscoop, het interne blad voor managers en medewerkers van de voormalige Amro bank, een artikel met als titel:

‘Computer Based Training’ neemt rol klassikale docent over’. 

De ondertitel was

‘unieke individuele cursus voor AS-gebruikers’. 

De kern van het artikel en van het programma waar ik programmamanager bij ‘sector-c’ (de ICT-divisie van de Amro Bank wereldwijd) verantwoordelijk voor was, was wat dat 1) de klassikale externe opleidingen voor de gebruikers van IBM’s Application System, binnen Amro werden vervangen door een modulaire Computer Based Training (een Engelse term voor Computer Ondersteund Opleiden, COO) voor dit ICT-onderwijs op grote schaal (uiteindelijk bedoeld voor zo’n 10.000 Amro-medewerkers). 

Een 2e belangrijk onderdeel van mijn opdracht als programma manager Computer Based Training bij ‘sector-c’ was om te onderzoeken of en hoe een groot gedeelte van de tot op dat moment meerdaagse interne en externe klassikale trainingen voor ICT-professionals vervangen konden worden door modulaire, individuele trainingen in het Engels die iedere medewerker op zijn of haar werkplek, in regionale opleidingscentra en op de eigen desktop computer 7 dagen per week, 24 uur per dag invidueel kon volgen op basis van de analyse van de leerdoelen. 

En het 3e onderdeel was het collega’s bij Training & Development Sector-C helpen om bij het ontwerpen van nieuwe opleidingsprogramma’s inclusief om- en bijscholings programma’s rond ICT, te onderzoeken op basis van het type leerdoelen, welke werkvormen toegepast dienden te worden waarbij alleen die leerdoelen die didactisch gezien in groepen gehaald konden worden in groepen werden georganiseerd. Train-the-trainer dus.

Terwijl alle andere leerdoelen in principe individueel gehaald zouden moeten worden met ondersteuning van face-to-face-coaching (online & offline). 

Per modulaire ‘blended learning’ ICT-opleiding konden dus zelfstudiemateriaal, opdrachten en e-learning in de vorm van combinaties van tutorials, simulaties, games, opdrachten en individuele evaluatie van die opdrachten waarmee men oefende met een gesimuleerd systeem (zoals in bovengenoemd geval) onderdeel uitmaken van het totale  leerpakket op maat.

Tot zover deze tweede aflevering over ‘E-learning voor dummies’

Meer weten over wat jij met e-learning in het onderwijs kunt doen?

Als ik je kan helpen met vragen over e-learning in het onderwijs en hoe jijzelf e-learning ontwerpen kunt leren en kunt produceren in clusief online tutorials, aarzel dan niet om contact met me op te nemen telefonisch, via WhatsApp of via het contactformulier op deze site.

Vriendelijke groeten,
Tony de Bree

About the Author: Tony de Bree

Tony de Bree werkte 26 jaar in de financiële dienstverlening bij ABN Amro .In 2001 begon hij naast zijn vaste baan online geld te verdienen vanuit huis met korte e-books. In 2011 ruilde hij de corporate wereld in om zzp'er te worden met zijn virtuele eenmanszaak. Hij helpt corporates, startups, scale-ups , ondernemingsraden en de overheid met on-demand consulting, training, coaching en digitale producten om succesvol AI te kunnen inzetten.

You might like

1 Comment

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

error: Content is beveiligd !!