[NIEUW]: Management e-books schrijven voor beginners

Korte e-books schrijven voor beginners door Tony de Bree

[NIEUW]: Management e-books schrijven voor beginners.

Veel mensen willen graag ooit een boek schrijven. En die vragen me nu steeds vaker hoe ik dat doe en gedaan heb, soms wel 2 boeken in 1 jaar, zoals in 2021. In combinatie met twee Engelse eBooks waaronder Digital strategy mapping’, en heel veel blogs en columns zoals ‘Follow your money’ columns.

Dus daarom zal ik in een aantal blogs persoonlijke ervaringen met je delen. Hopelijk heb je er wat aan. in de serie boeken schrijven voor beginners’. 

De eerste vraag die je jezelf moet stellen is:

1. Waarom wil ik een boek schrijven?

Dat lijkt een eenvoudige vraag, maar dat is niet zo. Uitgevers willen graag dat je een bestseller schrijft. dat je bv nr 1 wordt op managementboek.nl. Andere mensen willen een bestseller schrijven om hun ego te strelen.

‘Klein worden met ICT’-boeken (digital transformation).

Mijn eerste ‘echte boek’, ‘Dagboek van een bankier. De dagelijkse werkeleijkheid achter de prooi’, een bundel met persoonlijke, waargebeurde verhalen tussen 1985 en 2011, schreef ik omdat ik het eigen ervaring oneens was met de manier waarop Jeroen Smit Groenink tot zondebok had gemaakt voor alle problemen bij ABN Amro.

Dat was inhoudelijk en feitelijk onjuist. Hoe ik dat wist? Omdat ik er zelf bij was geweest!

Meer:  ‘7 manieren om online geld te verdienen met schrijven’‘Wat is een luisterboek?’, ‘Wat is een e-book?’, Wat is een lifestyle-boek?’ & ‘Wat is minimalistisch ondernemen?’  

Vervolgens heb ik een corporate managementboek geschreven over hoe je als corporate snel klein kon worden met ICT, ‘Dinosaurier of krokodil. De toekomst van managen, organiseren en samenwerken’. Een boek over ‘Digitale transformatie’ dat nu weer helemaal in is door de lockdowns.

Grote bedrijven hebben inmiddels ook ‘ontdekt’ dat mensen prima op afstand kunt werken en leren zonder dat ze allemaal samen in een bepaald kantoor zitten met hun manager in de buurt. 

‘Klein blijven met ICT’-boeken.  

De andere boeken die ik heb geschreven zijn ‘klein blijven’ boeken. Het zijn doeboeken, werkboeken voor en door ondernemers. Ik wil zoveel mogelijk mensen helpen hun eigen broek op te houden, hun eigen rekeningen te kunnen betalen en met tegenslagen om te kunnen gaan. Zeker in deze crisis.

‘Ik geef mensen geen vis, ik geef ze een hengel en leer ze vissen’. 

2. Wie wil ik waarom bereiken? 

Veel managementboeken worden vooral geschreven voor mensen uit de corporate & grote organisatiewereld zoals bij de Overheid: die moeten slank en wendbaar worden. Vandaar ‘Lean’ en ‘Agile’. De reden daarvoor is heel simpel: die mensen of die bedrijven zijn de grootste klanten van wat ik de ‘groeien-moet’ industrie noem.

Het probleem daarvan is dat er enorm veel boeken in die categorie uitkomen, dus de concurrentie is enorm.

Bovendien is het publiek van mensen dat boeken bij bv managementboek.nl koopt een speciaal publiek. Veel mensen die mijn boeken kopen, kopen die boeken soms ook wel bij managementboek.nl, maar afhankelijk van het onderwerp juist veel bij Bol.com, heel veel bij lokale boekwinkels, veel opleidingsinstituten of via mijzelf.

Dus net als bij iedere dienst of bij ieder product, dien je je te richten of hoe je welk publiek wilt bereiken en waar ze je product of dienst af gaan nemen.

Wat veel beter is in crisistijd, is boeken en vooral korte e-books schrijven voor zogenaamde ‘billion dollar niches’ online en offline. Wat dat zijn, leg ik je later uit.

Zo dat was het eerste blog uit de nieuwe serie blogs over Boeken schrijven voor beginners’. Hopelijk heb je er iets aan gehad? Als je me persoonlijke vragen wilt stellen, doe dat gerust door me op de contactpagina je vraag te sturen of op de andere manieren contact met me op te nemen, ok?

Tot snel,
Tony

Bericht bekijken

About the Author: Tony de Bree

Tony de Bree werkte 26 jaar in de financiële dienstverlening bij ABN Amro .In 2001 begon hij naast zijn vaste baan online geld te verdienen vanuit huis met korte e-books. In 2011 ruilde hij de corporate wereld in om zzp'er te worden met zijn virtuele eenmanszaak. Hij helpt corporates, startups, scale-ups , ondernemingsraden en de overheid met on-demand consulting, training, coaching en digitale producten om succesvol AI te kunnen inzetten.

You might like

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

error: Content is beveiligd !!