Online leren is niet nieuw, het is nieuw voor jou

E-learning voor dummies door Tony de Bree

Online leren is niet nieuw, het is nieuw voor jou

Sinds het begin van de Corona-pandemie zijn online verdienmodellen rond online leren, trainen en coachen interessant om inkomen voor je te generen. Zoals alle interessante inkomstenstromen moet je uitgaan van a) je relevante kennis en ervaring, b) de acute behoeften van bepaalde groepen klanten en 3) je passie.

In mijn geval dus o.a. op basis van mijn ervaring sinds 1983 bij o.a. de RU Leiden, de Amro bank en de ABN Amro bank  (zie hier) met het ontwerpen, produceren en distribueren van allerlei vormen van e-learning op verschillende media en met verschillende tools. Waaronder in het begin op de papieren terminals van DEC bij de RU Leiden zoals je boven dit blog in de mockup ziet afgebeeld.

Introductie.

Verschillende vormen van online leren is in tegenstelling tot wat veel mensen denken niet ‘nieuw’ of ‘innovatief’. Door de opkomst van het Internet, van goedkope software en van goedkope en snelle hardware waaronder smartphones, kan iedereen nu tegenwoordig verschillende vormen van online leren maken.

Maar is dat wel zo? De werkelijkheid blijkt anders te zijn. De geschiedenis leert ons dat dat namelijk niet zo is. Er zijn veel programma’s geweest om klassikale docenten lessen te laten maken, er zijn mijarden uitgegeven aan het plaatsen van computers op scholen in een groot aantal landen en het resultaat van dat alles? Veel slechte ‘lessen’ en een enorm verlies aan geld, tijd en energie.

En daarom heb ik besloten om een aantal blogs te schrijven onder de titel  ‘E-learning voor dummies’. Dit is het eerste blog. 

Een stukje geschiedenis.

Vanaf de jaren ’70 van de vorige eeuw werd er bij universiteiten in de V.S. en ook in Nederland al geexperimenteerd met het gebruik van verschillende vormen van online leren. Met Computer Ondersteund Opleiden (COO) op grote mainframe computers. Met ‘electronisch leren’ dus.

Die lessen moesten keihard met programmeertalen geprogrammeerd worden en ik kan me nog goed herinneren (ik begon er mee rond 1979) dat je dus alles goed moest uitschrijven, want anders liep het mis. net zoals je dat bij andere programma’s deed. Je moest alle flows, antwoorden en feedback uitschrijven en dat dan allemaal vervolgens letterlijk programmeren.

Online leren op papieren terminals zoals DEC.

De eerste grote toepassingen op papierenterminals (we hadden nog geen beeldschermen!) waren dan ook tests en examens, Ik kan me een voorbeeld van mijn eigen werk bij de Universiteit Leiden herinneren waarin we APL gebruikten om statistiekexamens af te nemen van pychologiestudenten. Aangezien men toendertijd ook al veel afkeek, genereeerde het lesprogramma ramdomopgaven bij de examens. Dus afkijken had geen zin!

Bij afwezigheid van beeldschermen werden dus zowel de opgaven, als de vragen, als de feedback op papier afgedrukt. De resultaten werden op de grote mainframe computers opgeslagen.

Tot zover deze eerste aflevering over ‘E-learning voor dummies’

Meer weten over wat jij met online leren in het onderwijs kunt doen?

Als ik je kan helpen met vragen over online leren inclusief bijvoorbeeld online tutorials, aarzel dan niet om contact met me op te nemen telefonisch, via WhatsApp of via het contactformulier op deze site.

Vriendelijke groeten,
Tony de Bree

About the Author: Tony de Bree

Tony de Bree werkte 26 jaar in de financiële dienstverlening bij ABN Amro .In 2001 begon hij naast zijn vaste baan online geld te verdienen vanuit huis met korte e-books. In 2011 ruilde hij de corporate wereld in om zzp'er te worden met zijn virtuele eenmanszaak. Hij helpt corporates, startups, scale-ups , ondernemingsraden en de overheid met on-demand consulting, training, coaching en digitale producten om succesvol AI te kunnen inzetten.

You might like

error: Content is beveiligd !!