Heilige Huisjes op LinkedIn – 28 Jaar Later

Eén van mijn favoriete boeken over verandermanagement aller tijden is ‘Sacred Cows Make The Best Burgers. Ontwikkeling van Veranderingsklare Mensen en Organisaties’ (zie de mock-up boven dit artikel).

Dit bestseller verandermanagementboek werd in 1996 gepubliceerd en aanbevolen door Ken Blanchard, co-auteur van The One Minute Manager, de bestseller van Business Week.

Heilige Huisjes (‘sacred cows’ in het Nederlands op LinkedIn – 28 Jaar Later

We zijn nu in 2024, dus 28 jaar later. Wat zijn de heilige koeien, de heilige huisjes, op LinkedIn vandaag de dag…mmmm. Een voorbeeld: een van de ‘fads of the month’ waar Kriegel en Brandt in dit boek uit 1996 over praten zijn…….. virtuele teams!

LinkedIn, net als veel sociale platforms, heeft zijn eigen set ongeschreven regels en gekoesterde ideeën. Deze worden vaak ‘heilige huisjes’ genoemd omdat ze over het algemeen worden geaccepteerd en zelden worden gecontroleerd.

Hier zijn de voorbeelden van potentiële heilige huisjes in het bedrijfsleven op LinkedIn:

  • De Grind Mentaliteit: Dit verheerlijkt lange werkdagen, constante drukte en het prioriteren van werk boven het persoonlijke leven. Het schildert succes af alsof het alleen afhankelijk is van hard werken.
  • Onaankondigbare Positiviteit: Het geloof dat een positieve houding de magische sleutel tot succes is, ongeacht de uitdagingen. Dit kan soms het belang van het erkennen van moeilijkheden over het hoofd zien.
  • Netwerken is Koning: Het idee dat het opbouwen van een groot netwerk van connecties DE ultieme sleutel is tot carrièreontwikkeling.

Verder: Tony plotseling niet meer op LinkedIn, Ivoren torengedrag op Linkedin

  • Goeroe Verering: De verering van ‘branchedeskundigen’ en ‘thought leaders’, ook al is hun advies niet altijd praktisch of toepasbaar op alle situaties, of zelfs als het aantoonbaar ‘valse experts’ zijn.
  • Bedrijfsloyaliteit op Steroïden: Het promoten van de prestaties van uw werkgever en het onvoorwaardelijk prijzen, zelfs als er ruimte is voor verbetering of zelfs als het daadwerkelijk giftige organisaties zijn.

Het is belangrijk om te onthouden dat dit slechts enkele voorbeelden zijn. Er kan druk zijn, vooral voor nieuwkomers, om zich aan deze normen te conformeren terwijl ze hun personal brand op LinkedIn opbouwen.

About the Author: Tony de Bree

Tony de Bree werkte 26 jaar in de financiële dienstverlening bij ABN Amro .In 2001 begon hij naast zijn vaste baan online geld te verdienen vanuit huis met korte e-books. In 2011 ruilde hij de corporate wereld in om zzp'er te worden met zijn virtuele eenmanszaak. Hij helpt corporates, startups, scale-ups , ondernemingsraden en de overheid met on-demand consulting, training, coaching en digitale producten om succesvol AI te kunnen inzetten.

You might like

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

error: Content is beveiligd !!