AI-gedreven marketing is het gebruik van kunstmatige intelligentie (AI) om marketingtaken te automatiseren en efficiënter te maken. AI kan worden gebruikt om een breed scala aan marketing gerelateerde taken uit te voeren, waaronder:
- – AI content generatie in marketing: Een van de meest populaire toepassingen van AI in marketing is het genereren van content. AI kan worden gebruikt om tekst, video’s, afbeeldingen en andere soorten content te genereren die relevant en aantrekkelijk zijn voor een bepaalde doelgroep. Hierdoor kunnen interne of externe marketeers meer content produceren tegen lagere kosten en de kwaliteit van de content verbeteren.
- – Gepersonaliseerde marketing: AI kan worden gebruikt om marketingboodschappen te personaliseren voor individuele klanten op basis van hun interesses, gedrag en aankoopgeschiedenis. Dit kan leiden tot een hogere betrokkenheid en conversies.
- – Predictive analytics: AI kan worden gebruikt om toekomstige klantgedrag te voorspellen. Dit kan worden gebruikt om betere marketingbeslissingen te nemen, zoals het opzetten van marketingcampagnes gericht op klanten die waarschijnlijk zullen converteren.
Meer: Management van AI, Chatgpt en de arbeidsmarkt &
- – Chatbots: Chatbots zijn geautomatiseerde gesprekspartners die kunnen worden gebruikt om klanten te helpen met hun vragen en verzoeken. Chatbots kunnen worden geactiveerd op verschillende kanalen, zoals websites, sociale media en mobiele apps.
- – AI avatars: AI-avatars kunnen op veel verschilende manieren gebruikt worden in marketing. Een populair voorbeeld is de explosie van korte AI avatar video’s op Instagram, TikTok & Youtube.
- – Automatisering van marketingtaken: AI kan worden gebruikt om een breed scala aan marketingtaken te automatiseren in bestaande organisaties en in nieuwe organisaties, zoals e-mailmarketing, social media marketing en zoekmachinemarketing.
Door AI te gebruiken, kunnen marketing professionals in vaste dienst of zelfstandige ondernemers meer gepersonaliseerde, effectieve en efficiënte marketingcampagnes ontwikkelen en uit te voeren.
Zo worden ze verlost van veel routinematige marketing gerelateerde taken en zich toeleggen op meer strategische en vooral creatievere taken op basis van hun relevante kennis en ervaringen en social skills. dat is goed nieuws toch?