Waarom ik als bestseller auteur gestopt ben met het schrijven & pubiceren van managementboeken bij traditionele uitgevers
Goedemorgen, na het uitkomen van ‘Groeien zonder te groeien’ in 2020 dat op de Longlist van Managementboek van het jaar heeft gestaan, besloot ik te stoppen met het schrijven en publiceren van managementboeken bij traditionele uitgevers.
Daar waren een aantal praktische redeen voor:
✔️ Ik verloor de creatieve controle. Wanneer je een contract tekent met een traditionele uitgever, geef je de controle over de inhoud, het ontwerp van de cover en de marketing van je managementboek in principe uit handen.
✔️ Ik moest te dikke managementboeken schrijven. Om een aantal redenen (waaronder de pijs die men kan vragen) moet je als auteur te dikke managementboeken schrijven. Dat wil zeggen: 200 pagina’s of meer. Vaak is dat helemaal niet nodig.
✔️ Ik kreeg lage royalties. Traditionele uitgevers van managementboeken betalen auteurs meestal royalties van tussen de 10-15% van de nettoverkoop van hun managementboek.
✔️ Het publicatieproces verliep traag. Het kan maanden of zelfs jaren duren om een managementboek te publiceren via een van de gote traditionele uitgevers van managementboeken.
✔️ Het is moeilijk om gepubliceerd te worden. Traditionele uitgevers ontvangen jaarlijks duizenden voorstellen voor managementboeken en slechts een klein percentage van deze voorstellen wordt geaccepteerd.
Meer: Online AI-Trends, De impact van AI op de arbeidsmarkt & Huur Tony als AI-spreker @Speakersacademy
✔️ Ik kreeg te maken met allerlei tussenpersonen. Wanneer je samenwerkt met een traditionele uitgever, betseed je veel tijd, energie en dus geld aan het omgaan met allerlei verschillende tussenpersonen, zoals de uitgever, redacteuren, ontwerpers en marketingprofessionals van de betrokken uitgeverij.
✔️ Ik werd beperkt in de verkoop & distributie. Traditionele uitgevers distribueren hun managementboeken meestal alleen via grote boekwinkels en een beperkt aantal online platforms.
✔️ Ik had niets te zeggen over de prijs van het managementboek. Traditionele uitgevers stellen de prijs van je managementboek vast. Of dat nu een paperback, een management e-book of luisterboek is.
✔️ Ik mocht de managementboeken niet bijwerken. Ik verwerk altijd echte real-life casestudies en interviews in mijn managementboeken. Vooral die inhoud verouderde natuurlijk: mensen gingen ergens anders werken en soms overleden mensen zelfs zoals een goede vriend van mij. Ik mocht zelfs de ebook versies niet bijwerken.
En wat nog veel belangrijker was: mijn klanten hadden geen behoefte aan dikke managementboeken, noch aan corporate managementboeke. En ik had hele goede ervaringen met het schrijven en publiceren van mijn eigen korte e-books vanaf 2001 als side hustle naast mijn werk bij ABN Amro.
En sinds de democratisering van AI in 2022, ben ik met behulp van chatbots en veel AI-powered apps overgegaan op AI-ondersteund schrijven en AI-ondersteund publiceren.
Neem contact op.
Meer weten over jij geld kunt verdienen met het schrijven en verkopen van je eigen managementboek in digitale vorm en/of printing on demand en hoe je daar AI bij kunt gebruiken, bel me aan op 06-34387806 of stuur me eeen email via dit formulier. Dan maken we even een afspraak.
Later.
Tony de Bree
p.s.