Een korte geschiedenis van hybride werken en thuiswerken.
Hybride werken, thuiswerken, werken in virtuele teams en online werken in het algemeen is internationaal begonnen in corporates en multinationals, waaronder bij mijn voormalige werkgever, de global ABN Amro Bank, in het begin van de jaren negentig van de vorige eeuw.
Tijdens mijn opdracht als interim-hoofd van de backoffice van Global Custody tussen 1993-1997 bijvoorbeeld, waren mijn teamleiders & medewerkers al hybride aan het werken inclusief thuis aan het werk met gebruik van beveiligde intranetten van de Bank.
Lessons learned.
We leerden dat hybride werken en online thuiswerken andere vaardigheden van ons als managers en teamleiders vroeg. En dat er ook andere methodes & ICT-tools nodig waren om met elkaar in contact te blijven en goed op afstand te werken van kantoor.
Lees ook: ‘7 digitale trends voor zelfstandige ondernemers in 2022’, ‘Wat is de digitale economie?’, ‘Wat is een virtuele organisatie?’, ‘Wat is digital right-skilling?’, ‘Wat zijn digitale producten?’, ‘Wat zijn digitale diensten?’
Het goede nieuws was dat er aanzienlijke en meetbare voordelen waren voor de werknemers, voor ons managers en voor het bedrijf als geheel. Op voorwaarde dat de juiste omstandigheden voor thuiswerken en werken op afstand werden gecreëerd inclusief gebruiksvriendelijke en veilige ICT-tools en een productief thuiskantoor bij managers en medewerkers thuis.
Hybride werken en online thuiswerken in de nieuwe normaal economie.
Hybride werken en online werken was en is de norm in de toekomst van werk. Of je nu een vaste baan hebt of zelfstandig ondernemer bent of wilt worden. Meer weten over hoe je hybride werken en online werken thuis kunt inzetten of als digital nomad, volg dan deze blogs
Later.
Tony
P.s. Laten we contact maken op LinkedIn en volg me op Instagram en op Twitter in het Nederlands: @ikstartonline, @2urigewerkdag, @wordpresszzpers en @dagboekbankier.
1 Comment