Wat zegt de EU AI act over AI in het onderwijs?
De EU AI Act bevat een aantal specifieke artikelen over de toepassing van AI in het onderwijs. Deze artikelen zijn bedoeld om ervoor te zorgen dat AI-systemen in het onderwijs veilig, betrouwbaar, transparant en niet-discriminerend worden gebruikt.
De nieuwe normaal economie
Hybride werken en thuiswerken voor managers en medewerkers
$8,99
Inclusief multiple-choice test, gratis checklists en chatgpt prompts.
De belangrijkste artikelen over AI in het onderwijs zijn de volgende:
- ✔️ Artikel 58: Dit artikel stelt dat AI-systemen die worden gebruikt voor beslissingen met betrekking tot toegang tot onderwijs, worden beschouwd als AI-systemen met een hoog risico. Dit betekent dat deze systemen aan strengere verplichtingen zijn onderworpen dan AI-systemen met een laag risico.
- ✔️ Artikel 59: Dit artikel stelt dat AI-systemen die worden gebruikt voor het wezenlijk beïnvloeden van de inhoud of het proces van onderwijs, worden beschouwd als AI-systemen met een hoog risico. Dit betekent dat deze systemen ook aan strengere verplichtingen zijn onderworpen.
De specifieke verplichtingen voor aanbieders en gebruikers van AI-systemen in het onderwijs zijn de volgende:
- ✔️ Transparantie: Aanbieders van AI-systemen in het onderwijs moeten gebruikers informeren over hoe hun systemen werken en over de risico’s die deze systemen met zich meebrengen.
- ✔️ Traceerbaarheid: Aanbieders van AI-systemen in het onderwijs moeten ervoor zorgen dat hun systemen traceerbaar zijn, zodat de werking van de systemen kan worden gecontroleerd.
- ✔️ Niet-discriminatie: Aanbieders van AI-systemen in het onderwijs mogen hun systemen niet gebruiken op een manier die discriminatoir is.
- ✔️ Veiligheid: Aanbieders van AI-systemen in het onderwijs moeten ervoor zorgen dat hun systemen veilig zijn en geen onbedoelde schade toebrengen aan leerlingen of leerkrachten.
Meer: De impact van AI op de arbeidsmarkt, de impact van AI op het onderwijs & Huur Tony als AI-spreker @Speakersacademy
Naast deze specifieke artikelen, bevat de EU AI Act ook een aantal algemene artikelen die van toepassing zijn op alle AI-systemen, waaronder AI-systemen in het onderwijs. Deze algemene artikelen zijn bedoeld om ervoor te zorgen dat AI-systemen in het onderwijs voldoen aan de grondrechten en waarden van de Europese Unie, zoals het recht op onderwijs en het recht op non-discriminatie.
De EU AI Act is nog niet in werking getreden, maar de verwachting is dat de wet in 2024 in werking zal treden. De wet heeft het potentieel om AI in het onderwijs veiliger en verantwoorder te maken, en om de rechten van leerlingen en leerkrachten te beschermen.
Enkele concrete voorbeelden van hoe AI in het onderwijs kan worden gebruikt:
- ✔️ Gepersonaliseerde leerervaringen: AI kan worden gebruikt om leerervaringen te personaliseren op basis van de individuele behoeften van leerlingen. Zo kunnen AI-systemen worden gebruikt om leerlingen te voorzien van relevante leerstof, of om leerlingen te helpen bij het identificeren van hun leerdoelen.
- ✔️ Ondersteuning bij het leerproces: AI kan worden gebruikt om leerlingen te ondersteunen bij het leerproces. Zo kunnen AI-systemen worden gebruikt om leerlingen te helpen bij het maken van huiswerk, of om leerlingen te helpen met het leren van nieuwe vaardigheden.
- ✔️ Ondersteuning bij het onderwijspersoneel: AI kan worden gebruikt om het onderwijspersoneel te ondersteunen. Zo kunnen AI-systemen worden gebruikt om het onderwijspersoneel te helpen bij het plannen van lessen, of om het onderwijspersoneel te helpen bij het monitoren van de voortgang van leerlingen.
De EU AI Act biedt een aantal richtlijnen voor het veilig en verantwoord gebruik van AI in het onderwijs. Deze richtlijnen kunnen helpen om ervoor te zorgen dat AI-systemen in het onderwijs worden gebruikt om leerlingen te helpen bij het leren en om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren.
Of de EU AI Act uberhaupt het beoogde doel bereikt valt te bezien. Sterker nog: het gaat hem niet worden. Waarom? Omdat de democratisering van AI online wereldwijd gewoon doorgaat.
Het ‘Nederlandse onderwijsveld’ zou zich bezig moeten gaan houden met Right-Skilling voor de AI-gedreven economie. In het Engels noemen we dat ‘AI-Right Skilling’. Waarom ‘Right-Skilling?’. Omdat je voor verschillende loopbaanstappen verschillende soft en hard-skills nodig hebt.
Hoe je dat doet, leer je met deze nieuwe korte handleiding:
Maak direct in afspraak.
Heb je vragen over hoe jij snel de voor jou relevante AI kennis en vaardigheden kunt leren, aan voor jou relevante AI-skilling kunt doen afgestemd op jouw volgende ‘loopbaanstap’, met AI-ondersteund leren als een van de belangrijke uitgangspunten? Op basis van eerlijk AI-leeradvies op maat en op afroep of andere vragen of behoeften, stuur me dan hier een email, bel me op 063487806 of nog beter, stuur me eerst een WhatsApp-bericht, oké? Dan maken we meteen een afspraak voor vrijblijvend leeradvies.
Met vriendelijke groet, Tony de Bree
p.s. Let’s contect op LinkedIn en volg me op Instagram (ik doe niets meer op X).