Het wereldbeeld van de Bokito manager
Goedemorgen,
zoals je in ‘Groeien zonder te groeien’ kunt lezen en je dagelijks op de t.v. en op de radio kunt zien, ziet het wereldbeeld van mensen met een zuiver ‘Bokito-profiel’ waaronder mannelijke senior managers in het traditionele bedrijfsleven, bij grote organisaties bij de centrale Overheid en sommige ex-politici, ziet er eenvoudig getekend uit zoals je boven dit bericht ziet in de mockup.
Wat is het wereldbeeld van de Bokito manager?
Bokito’s willen boven op de ‘apenrots’ komen en daar kost wat kost blijven. Ze willen de wereld domineren. Ze willen ‘zoveel mogelijk mensen onder zich hebben’, zo veel mogelijk omzet halen en zo veel mogelijk winst maken. Ze vergelijken ook de omvang van hun organisatie op een aantal manieren voortdurend met andere grote organisaties in hun industrietak en daarbuiten. Ze stellen vragen als ‘hoeveel mensen heb jij onder je?’
Bokito’s delen de wereld in in ‘winners’ en ‘losers’
De wereld van de echte Bokito’s wereld bestaat eigenlijk alleen maar uit ‘winners’: ‘mensen die aan de top staan’ bij andere grote organisaties en ze gaan dan ook alleen maar om met mensen ‘op hetzelfde niveau’ als zij. Mensen die niet in grote organisaties werken en die dat allemaal niet hoeven zijn vaak in hun ogen een soort ‘losers’.
Sinds de snelle opkomst van ICT, hebben echte Bokito’s een tweede ‘apenrots’ ontdekt: een ‘Digitale apenrots’. Wat dat is, kun je in het volgende blog lezen.
Meer blogs lezen, zien en horen over De Bokito manager, bokito-management, verandermanagement, crisis management en Bokito gedrag voorzien van voorbeelden grote bureaucratische organisaties, in de regering, in de 2e kamer en op t.v., op de radio en op sociale media door o.a. de ‘Haagse journalisten’, bookmark dan deze berichten.
Later.
Tony de Bree
P.s. Laten we contact maken op LinkedIn en volg me op Instagram en op Twitter in het Nederlands: @2urigewerkdag, @wordpresszzpers en @dagboekbankier.
3 Comments