Goedemorgen.
Bedrijfskunde inclusief bedrijfseconomie zijn nog steeds populaire studies. Ik heb er zelf ook een aantal mogen volgen waaronder Bedrijfskunde voor Automatiseerders en Internationale bedrijfskunde en ben er ook in 2001 op gepromoveerd bij de bedrijfskunde-faculteit in Groningen op ‘Transformation of Financial Services companies. How to map and measure customer value creation with relationship capital’.
Wat is bedrijfskunde?
Bedrijfskunde is het vakgebied dat zich bezig houdt met het opzetten en veranderen van een organisatie en de omgeving van bedrijven en hoe ondernemingsdoelstellingen kunnen worden geformuleerd en kunnen worden bereikt.
Bedrijfskunde zoals je dat bij alle universiteiten, hogescholen en business schools leert heeft betrekking op het geheel van activiteiten die een senior manager directeur moet verrichten om zijn producten en/of diensten te vermarkten om zo omzet te realiseren en het resultaat verder te verbeteren.
Lees ook: ‘Wat is management?’, ‘Wat is ‘bokito-management?‘, ‘Wat is organisatie-economie?’, ‘Wat zijn organisatiekosten?’ & ‘Wat is startup bedrijfskunde?’
Wat hier bij opvalt is een aantal inmiddels al lang achterhaalde uitgangspunten door de opkomst van o.a. het Internet:
- De centrale rol van de traditionele manager (vaak ‘bokito-managers’ trouwens).
- Een inside-out model (‘vermarkten van je producten en diensten’).
- Het moeten behalen van omzet.
- Het moeten groeien (in omvang van je organisatie).
- Het behalen van het grootste marktaandeel.
- Je moet ‘concurrenten verslaan’: concurrentiegedreven.
Wil je meer weten over startup bedrijfskunde & scale-up bedrijfskunde en wat jij daar mee kunt doen in de ‘social-distance economie, stuur me dan hier een mail of bel me op 06-34387806.
Vriendelijke groeten,
Tony de Bree
p.s.
Laten we contact maken op LinkedIn en volg me op Instagram en op Twitter in het Nedederlands: @2urigewerkdag, @wordpresszzpers en @dagboekbankier.
5 Comments