Kennis van ‘Groeien-moet’ topeconomen is irrelevant in de digitale economie

Kennis van groeien moet topeconomen is irrelevant in de digitale economie door Tony de Bree

Kennis van ‘Groeien-moet’ topeconomen is irrelevant in de digitale economie.

een van de belangijkste aspecten van de Corona-crisis is dat je jezelf moet afvragen of je kennis en ervaring nog relevant is in de huidige situatie. In veel gevallen is het namelijk zo dat veel ‘oude normaal’ kennis en ervaring in de digitale economie niet meer relevant is.

En dat hebben veel bekende topeconomen uit de ‘Groeien moet’ industrie in Nederland nu eenmaal niet. En dat herken ik zelf ook wel een beetje toen ik zelf nog in die corporate ‘bubble’ van de internationale bancaire & financiele sector werkzaam was t/m 2011 en al eerder toen ik als hybride ondernemer rond 2000 online geld ging verdienen vanuit huis.

De kennis van ‘Groeien-moet’ topeconomen’ is irrelevant in de digitale economie.

Een mooi voorbeeld is de kennis van de oude normaal topeconomen die je voortdurend op de t.v. ziet, in de kranten leest, die in de adviesraden van de Overheid zitten en van profs aan oude normaal ‘Groeien moet’ business schools die nog steeds bij voorkeur door de media worden geinterviewd om hun kennis en ervaring te delen, ‘te adviseren’ en ‘te duiden’.

Lees ook: ‘Wat is de digitale economie?’, ‘Wat is de social-distancing economie?’ 3 manieren om de economie te beschrijven en te analyseren’ & ‘Wat is bedrijfseconomie?’

Hun kennis is irrelevant. Waarom? Omdat hun ‘visie’ en ‘mening’ gebaseerd is op:

  1. de oude principes van de materiele ‘Groeien moet’ economie;
  2. het achterhaalde principe van de integrale kostenberekening als basis voor de prijs van je diensten en preoducten;
  3. het verkeerde idee dat er zo iets is als ‘eeuwige economische groei’;
  4. de mythe dat je als ondernemer extern moet financieren en naar de bank moet;
  5. de mythe dat je onderneming moet groeien;
  6. de mythe dat je persoonlijk steeds meer geld moet verdienen;
  7. de mythe dat je schulden moet maken.

Vanwege corona moeten we een digitale overlevingsstrategie voor Nederland opstellen en die snel uitvoeren. En daar hebben zij op zijn haags gezegd ‘de ballen verstand’ van. Ze hebben ‘verstand’ van belastinggeld uitgeven, vaak in combinatie met ‘corporate finance’ en ‘macro-economie’ maar niet van bedrijfskunde noch van bedrijfseconomie en zeker niet van online starten, groeien en schalen in de nieuwe economie met ICT.

We noemen dat ‘Groeien zonder te groeien’ met behulp van ICT, met je eigen versie van een minimalistische levenswijze en als minimalistisch ondernemer online en offline.

Wil jij succesvol minimalistisch ondernemen in de ‘social-distancing economie’?

Wil je weten hoe jij als intrapeneur of als ondernemer succesvol kunt zijn in de betekeniseconomie en hoe minimalistisch ondernemerschap je daarbij kan helpen, whatsapp of bel me dan op 06-34387806, of of stuur me hier een email. Dan plannen we een online kennismakingsgesprek, ok?

Vriendelijke groeten,
Tony de Bree

p.s.
Laten we contact maken op LinkedIn  en volg me op Instagram en op Twitter in het Nederlands: @2urigewerkdag@wordpresszzpers en @dagboekbankier.

About the Author: Tony de Bree

Tony de Bree werkte 26 jaar in de financiële dienstverlening, waaronder in corporate venturing, e-commerce & Compliance. In 2001 begon hij naast zijn vaste baan bij ABN Amro online geld te verdienen vanuit huis met e-books & software. Vanaf 2011 is hij zelfstandig ondernemer met zijn virtuele eenmanszaak. Hij helpt executives, zzp'ers, startups, scale-ups en ondernemingsraden met on-demand oplossingen en on-demand digital products om succesvol online te starten, te groeien & te overleven met ICT.

You might like

Aanbiedingen