Wat zijn organisatiekosten?

Hallo, hoe gaat het? 

Veel grote bedrijven waaronder KLM, verkeren sinds het begin van Covid-19 in grote financiële problemen. Een van de grote problemen waarmee ze worden geconfronteerd, is dat hun zogenaamde niet-noodzakelijke ‘organisatiekosten’ veel te hoog zijn. Maar wat zijn ‘organisatiekosten’ eigenlijk?

Organisatiekosten zijn de kosten of uitgaven voor het opzetten van een bedrijf en het runnen van een bedrijf, gemeten in geld, tijd en energie

Veel corporates en grote overheidsinstellingen zijn gewend om al hun kosten inclusief de organisatiekosten van hun grote traditionele pyramide-organisatie met vaak een man aan het hoofd als CEO in termen van geld, tijd en energie door te rekenen aan hun klanten op basis van de oude methode van integrale kostprijsberekening en het full-costing accountingmodel

Lees ook:  Wat is de digitale economie?, De toekomst van managen, organiseren en samenwerken, Wat is een bureaucratie?, Wat is een virtuele organisatie? & Life Balance in het nieuwe normaal

Managen, organiseren en samenwerken kost geld.

Intern en extern ‘managen’, ‘coördineren’ en samenwerken kost geld, tijd en energie. Er zijn eigenlijk twee soorten kosten die er vanuit het perspectief van een nieuw bedrijf beginnen of een bestaande organisatie aanpassen met een nieuw business model en een nieuw verdienmodel naar kijken:

1) Noodzakelijke kosten en 2) Niet-noodzakelijke kosten.

Een mooi voorbeeld van die laatste categorie is het bezit tijdens Covid-19 van fysieke activa zoals dure kantoorruimte in het centrum van zeer dure steden. Veel bedrijven ontdekten dat iedereen echt goed kon werken en samenwerken vanuit huis met tools als Zoom, Skype en Teams.

Organisatiekosten spelen ook een belangrijke rol bij bedrijfsfinanciering. Of dit nu bij het opstarten van je eigen online bedrijf is of als je online wilt groeien en schalen en zonder niet noodzakelijke organisatiekosten te maken.

Iets wat veel succesvolle startups, scale-ups en andere nieuwe bedrijven die de virtuele organisatie als basis organisatieontwerp gebruiken zoals ikzelf sinds 2001 met ‘de virtuele eenmanszaak’, al lang geleden ontdekten. Zo kun je groeien en schalen met behulp van ICT zonder dat je organisatie te groot wordt.  

Vriendelijke groeten,
Tony de Bree

About the Author: Tony de Bree

Tony de Bree werkte 26 jaar in de financiële dienstverlening, waaronder in corporate venturing, e-commerce & Compliance. In 2001 begon hij naast zijn vaste baan bij ABN Amro online geld te verdienen vanuit huis met e-books & software. Vanaf 2011 is hij zelfstandig ondernemer met zijn virtuele eenmanszaak. Hij helpt executives, zzp'ers, startups, scale-ups en ondernemingsraden met on-demand oplossingen en on-demand digital products om succesvol online te starten, te groeien & te overleven met ICT.

You might like

23 Comments

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Aanbiedingen