Wat zijn organisatiekosten?

Hallo, hoe gaat het? 

Grote bedrijven verkeren sinds Corona en helemaal sinds het begin van de oorlog in Ukraine in grote financiële problemen. Een van de grote problemen, is dat hun organisatiekosten veel te hoog zijn. Wat zijn organisatiekosten?

De-nieuwe-normaal-economie-Hybride-werken-en-thuiswerken-voor-managers-en-medewerkers-door-Tony-de-Bree-mockup

De nieuwe normaal economie

Hybride werken en thuiswerken voor managers en medewerkers

$8,99

Inclusief multiple-choice test, gratis checklists en chatgpt prompts.

Wat zijn organisatiekosten eigenlijk?

Organisatiekosten zijn de kosten of uitgaven voor het opzetten van een organisatie en het runnen van een organisatie, gemeten in geld, tijd en energie

Organisatiekosten worden soms ook wel ‘uitvoeringskosten’ genoemd.

Veel corporates en grote overheidsinstellingen zijn gewend om al hun kosten inclusief de organisatiekosten van hun grote traditionele pyramide-organisatie met vaak een man aan het hoofd als CEO in termen van geld, tijd en energie door te rekenen aan hun klanten op basis van de oude methode van integrale kostprijsberekening en het full-costing accountingmodel. 

Dan moet het senior management al dan niet met de hulp van management consultants snel een corporate overlevingsstrategie en een corporate overlevingsplan ontwikkelen en invoeren in de hele organisatie. Om zo de crisis te overleven zoals in dit nieuwe book wordt uitgelegd en toegepast met behulp van innovatieve corporate change canvassen waaronder het corporate model canvas(c):

download-823x978-1-1

Survival Strategies For Corporates

How to Survive the Covid-19 Crisis in 5 Steps

$ 8,99

Inclusief een multiple-choice test, corporate change canvassen en checklists.

Lees ook: Wat is de online shakeout?, Wat is een bureaucratie? & Management consulting in crisistijd

Managen, organiseren en samenwerken kost geld.

Intern en extern ‘managen’, ‘coördineren’ en samenwerken kost geld, tijd en energie. Er zijn eigenlijk twee soorten kosten die er vanuit het perspectief van een nieuw bedrijf beginnen of een bestaande organisatie aanpassen met een nieuw business model en een nieuw verdienmodel naar kijken:

1) Noodzakelijke kosten en 2) Niet-noodzakelijke kosten.

Een mooi voorbeeld van die laatste categorie is het bezit tijdens Covid-19 van fysieke activa zoals dure kantoorruimte in het centrum van zeer dure steden. Veel bedrijven ontdekten dat iedereen echt goed kon werken en samenwerken vanuit huis met tools als Zoom, Skype en Teams.

Organisatiekosten spelen ook een belangrijke rol bij bedrijfsfinanciering. Of dit nu bij het opstarten van je eigen online bedrijf is of als je online wilt groeien en schalen en zonder niet noodzakelijke organisatiekosten te maken.

Iets wat veel succesvolle startups, scale-ups en andere nieuwe bedrijven die de virtuele organisatie als basis organisatieontwerp gebruiken zoals ikzelf sinds 2001 met ‘de virtuele eenmanszaak’, al lang geleden ontdekten. Zo kun je groeien en schalen met behulp van ICT zonder dat je organisatie te groot wordt.  

Contact.

Als je wil leren hoe je binnen jouw organisatie de organisatiekosten in kaart kunt brengen en hoe je de niet-noodzakelijk organisatiekosten snel kunt verlagen, stuur me dan een email via dit formulier of stuur me een bericht op mijn LinkedIn-profiel. Dan maken we snel een belafspraak.

Vriendelijke groeten,
Tony de Bree

About the Author: Tony de Bree

Tony de Bree werkte 26 jaar in de financiële dienstverlening bij ABN Amro .In 2001 begon hij naast zijn vaste baan online geld te verdienen vanuit huis met korte e-books. In 2011 ruilde hij de corporate wereld in om zzp'er te worden met zijn virtuele eenmanszaak. Hij helpt corporates, startups, scale-ups , ondernemingsraden en de overheid met on-demand consulting, training, coaching en digitale producten om succesvol AI te kunnen inzetten.

You might like

37 Comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

error: Content is beveiligd !!