Hoe maak je een bedrijfsanalyse in crisistijd?

Hoe maak je een bedrijfsanalyse in crisistijd door Tony de Bree

Goedemorgen.

online en offline vertellen o.a. de KvK en de Rabo Bank dat je met je eigen onderneming en je eigen producten moet beginnen. Ze gaan uit van deze definitie van ‘bedrijfsanalyse’. 

Wat is een bedrijfsanalyse (Wikipedia)? 

Bedrijfsanalyse is een onderzoeksdiscipline voor het identificeren van bedrijfsbehoeften en het bepalen van oplossingen voor bedrijfsproblemen. Oplossingen bevatten vaak een component voor de ontwikkeling van softwaresystemen, maar kunnen ook bestaan ​​uit procesverbeteringen, organisatieverandering of strategische planning en beleidsontwikkeling. 

Maar klopt deze definitie nog wel? Het antwoord is ‘nee’. Waarom niet? Omdat je 1) in onze digitale economie niet deze traditionele intern gerichte aanpak, van binnen naar buiten moet volgen, maar een snelle van buiten naar binnen benadering. We noemen dat ‘outside-in’ en 2) uit moet gaan van het identificeren van klantbehoeften van op dit moment vooral mensen in zorgnaamde ‘digitale blauwe oceanen’, ‘digital blue oceans’ in het Engels (zie hier).  

Wat is bedrijfsanalyse in crisistijd

Bedrijfsanalyse is een onderzoeksdiscipline voor het identificeren van klantbehoeften en het bepalen van oplossingen voor klantproblemen. Oplossingen bevatten vaak ICT-componenten, maar kunnen ook bestaan ​​uit verschillende vormen van organisatieverandering, het aanpassen van je business model en je verdienmodel, digitale strategiebepaling en implementatie en uitbesteden en/of het aangaan van strategische partnerships bijvoorbeeld. 

Hulp nodig bij het snel maken van een goede bedrijfsanalyse?

Meer weten over hoe jij snel een goede bedrijfsanalyse maakt en invoert? Maak dan direct een vrijblijvende afspraak via dit formulier of via de andere contactmogelijkheden via de knop rechtsonder op deze site. 

Vriendelijke groeten,
Tony de Bree

p.s.
Laten we contact maken op LinkedIn  en volg me op Instagram en op Twitter in het Nederlands: @2urigewerkdag@wordpresszzpers en @dagboekbankier.

 

About the Author: Tony de Bree

Tony de Bree werkte 26 jaar in de financiële dienstverlening, waaronder in corporate venturing, e-commerce & Compliance. In 2001 begon hij naast zijn vaste baan bij ABN Amro online geld te verdienen vanuit huis met e-books & software. Vanaf 2011 is hij zelfstandig ondernemer met zijn virtuele eenmanszaak. Hij helpt executives, zzp'ers, startups, scale-ups en ondernemingsraden met on-demand oplossingen en on-demand digital products om succesvol online te starten, te groeien & te overleven met ICT.

You might like

1 Comment

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Aanbiedingen