7 relevante digitale trends voor zelfstandige ondernemers in 2021

7 relevante digitale trends voor zelfstandige ondernemers in 2021 door Tony de Bree

Goedemorgen.

Er is op LinkedIn veel aandacht voor ‘corporate’ digitale trends voor 2021 door bedrijven als Forrester, Gartner, de bekende management consulting bureaus en de grote accountantsbureaus. Maar heb je daar als online starter, als actieve zelfstandige ondernemer op oprichter van een startup daar nu zo veel aan? het antwoord is nee.

Om eerlijk te zijn ben ik als zelfstandig ondernemer helemaal niet geïnteresseerd in wat deze ‘corporate’ zakelijke trendwatchers zeggen. Waarom niet? Omdat 1) ze zich richten op digitale trends in de wereld van grote corporates en andere grote organisaties en 2) wat zij zien als belangrijkste digitale trends is voor mij als zelfstandig ondernemer en voor mijn meeste klanten niet relevant. Online geld verdienen sinds 2000 als bijzaak en sinds 2011 fulltime met mijn virtuele eenmanszaak …… en dat is super. 

Corporate digital trends zijn voor zelfstandige ondernemers niet relevant 

Vanuit het perspectief van online starters of bestaande zelfstandige ondernemers zijn dit de belangrijkste digitale trends voor zelfstandige ondernemers in 2021 als je van betekenis wilt zijn voor jouw klanten en duurzaam wilt ondernemen.

1. Thuiswerken.

Zelf was ik om een ​​aantal redenen beter voorbereid. Mijn vader ging failliet toen ik 18 was en als gevolg daarvan werd ik gedwongen om op andere manieren inkomen te genereren om mijn studie te betalen en mezelf te onderhouden en om relevante digitale vaardigheden te leren.

2. Online geld verdienen en online geld besparen.

Vanwege de pandemie en de lokale lockdowns zijn veel ondernemers gedwongen zich te concentreren op hoe ze online geld kunnen verdienen en geld kunnen besparen. veel zelfstandige vrouwen en wereldwijd werkend vanuit huis deden dat al in de zogenaamde ‘gig-economie’, maar ook veel andere zelfstandige ondernemers zijn nu gedwongen om online businessmodellen en vooral online verdienmodellen te leren. Slim online business development met snel betalende klanten is key. 

3) E-commerce.

Door de Covid-pandemie kopen steeds meer mensen online producten en diensten. En als gevolg daarvan hebben steeds meer corporates, starters, startups, scale-ups, MKB’s en lokale restaurants en winkels zich gewaagd aan eCommerce-businessmodellen en verdienmodellen.

4) Online groeien en schalen van je business met ICT.

Grote bedrijven proberen al 30 jaar klein, Lean en Agile te worden met behulp van ICT. Slimme en succesvolle online starters, startups en bestaande zelfstandige ondernemers zijn erin geslaagd online te groeien en op te schalen en klein te blijven met hun organisatie. Hoe? Door hun eigen virtuele organisatie te ontwikkelen en slimme ICT in te zetten: door ‘te groeien zonder te groeien’. 

5) Sales en marketingautomatisering.

Een van de manieren waarop slimme en succesvolle onafhankelijke bedrijfseigenaren, waaronder online freelancers, oprichters van startups en CEO’s van scaleups, erin zijn geslaagd om online te groeien en op te schalen en ‘lean & mean’, klein te blijven is dankzij verkoop- en marketingautomatisering. Inclusief social media marketing en sales, social storytelling, webinars en andere ICT die je kunnen helpen om het aantal klanten dat je kunt bedienen te schalen en de juiste leads te bereiken zonder de eigen organisatie te laten groeien in termen van aantal medewerkers en managementlagen. Ze willen niet te dik en te arrogant worden.

6) Verschillende vormen van e-learning ontwerpen en online aanbieden.

De e-learning-industrie is explosief gegroeid, zowel in de zakelijke als in de publieke sector. In de meeste gevallen is  echter het enige dat tot nu is gedaan is a) het online geven van de gebruikelijke hoorcolleges en daar worden de meeste studenten (en terecht) niet vrolijk van. En b) worden er veel colleges opgenomen en als ‘tutorial’ op YouTube gezet. Ook daar word je als student niet vrolijk van. En terecht. 

De echte revolutie in online leren zit echter heel ergens anders: in het ontwerp voor en door ondernemers van individuele blended learning-cursussen in mijn eigen niet-corporate online wereld en het gebruik daarvan om je eigen kosten laag te houden en tijd, geld en energie te winnen. 

Individuele ‘on demand’ a la carte leeractiviteiten die ik zelf sinds 2011 en helemaal sinds het begin van de Corona-pandemie van uit huis volg waaronder veel online tutorials. Iets wat ik tot op de dag van vandaag nog steeds 3 uur per dag doe. Niets groepsgewijs, niets ‘docent-gestuurd’. Heerlijk! 

7) Alles op aanvraag, ‘on demand’

De belangrijkste digitale trend met een enorme impact op het businessmodel en vooral de verdienmodellen van alle zelfstandige ondernemers inclusief mijzelf  is naar mijn mening ‘alles op aanvraag’, ‘on demand’. Dat geldt zowel voor consulting als voor training en coaching zoals ik o.a. voor ondernemingsraden als DSR in Rotterdam doe

Conclusie. 

Als je al sinds het begin van de 21e eeuw naar relevante digitale trends kijkt voor zelfstandige ondernemers die vanuit huis werken, dan is een aantal trends enorm versneld sinds het begin van de Coronacrisis. Waaronder de explosie van het gebruik van verschillende soorten digitale diensten en digitale producten

En daarom heb ik me sinds het begin van Corona geconcentreerd op ‘pivoting my life’ en op het verwerven en perfectioneren van relevante sociale- en digitale vaardigheden in mijn persoonlijk right-skillingplan. Daarbij staat digital rights-skilling voor ondernemers waaronder het gebruik van online video in al deze verschillende digitale trends centraal. En dat is ook waarom op onze nieuwe site, www.tonydebree.online, elke post begint met een video of eigenlijk een online video is. Bekijk die nieuwe site die we aan het opbouwen zijn hier.

Heb je vragen over een van deze trends/ Bel me dan op 06-34387806, neem contact op met mij op Skype op tony.de.bree of e-mail mij hier.

Vriendelijke groeten,
Tony de Bree

p.s.
Laten we contact maken op LinkedIn  en volg me op Instagram en op Twitter in het Nedederlands: @2urigewerkdag, @wordpresszzpers en @dagboekbankier.

 

 

About the Author: Tony de Bree

Tony de Bree werkte 26 jaar in de financiële dienstverlening, waaronder in corporate venturing, e-commerce & Compliance. In 2001 begon hij naast zijn vaste baan als hybride ondernemer online geld te verdienen vanuit huis als zijn online plan-b. Vanaf 2011 is hij zelfstandig ondernemer met zijn virtuele eenmanszaak. Vanaf het begin van de coronacrisis helpt hij executives, startups, scaleups en ondernemingsraden met digitale producten en online diensten om te overleven, studenten om succesvol online te starten en mensen die hun baan verliezen succesvol ondernemer te worden.

You might like

Aanbiedingen

NU KUN JE ME GEMAKKELIJK BEREIKEN ...

Hé, het is Tony hier. Wil je mij bereiken en vragen stellen? Gebruik de volgende sociale links en e-mailadres:

Social Media

Neem contact op