7 redenen waarom ABN Amro echt steeds meer geld kwijt is aan witwascontroles en Compliance

7 redenen waarom ABN Amro echt steeds meer geld kwijt is aan witwascontroles en Compliance door exsplitsingsmanager KYC bij ABN Amro Tony de Bree

7 redenen waarom ABN Amro echt steeds meer geld kwijt is aan witwascontroles en Compliance.

Afgelopen week maakte ABN Amro de kwartaalcijfers bekend. De betaalrekening gaat o.a. met 50% omhoog. Redenen daarvoor zijn o.a. volgens CEO Robert Swaak dat de bank ‘opnieuw steeds meer geld kwijt is aan controles op witwassen’.  De vraag is: hoe komt dat en wie is daar verantwoordelijk voor? 

‘ABN Amro is opnieuw meer geld kwijt aan controles op witwassen. De bank heeft daarvoor 50 miljoen euro opzijgezet. Daarnaast verhoogt de bank per 1 juli de tarieven van betaalrekeningen om een deel van die kosten op te vangen‘.

ABN maakte een kwartaalwinst bekend van 295 miljoen euro. Vorig jaar was er in hetzelfde kwartaal nog een verlies, mede door een schikking met het Openbaar Ministerie. Vanwege gebrekkige controle op witwassen moest de bank toen 480 miljoen euro betalen.’ (Bron: zie hier).

Lees ook:  Wat is de online gig economy?, Wat is de online shakeout? & Blockchain

Vertelt CEO Swaak de hele waarheid op niet, het antwoord is ‘nee’. Waarom niet? De vraag die o.a Nik Wouters had moeten stellen aan Swaak is: ‘Waarom ABN Amro steeds meer geld kwijt is aan witwascontroles en Compliance?’. 

Daar zijn namelijk 7 echte redenen voor: 

  1. De krakkemikkige silo-systemen inclusief CRM-systemen van de Bank (ex-ABN en ex-AMRO). 
  2. De veelvoud aan verspreide klantendatabases centraal (nog IMS-DB en IMS-DC… voor de centrale klientendatabase inclusief ‘pukkel’) en per productgroep. 
  3. Het feit dat de nieuwe Raad van Bestuur (benoemd door Wouter Bos) onder leiding van zijn ex-baas Gerrit Zalm bij de splitsing in 2008 en daarna onder invloed van ‘de Prooi’ veel ervaren ICT’ers en  Compliance-professionals inclusief programma managers, projectleiders en experts of het gebied van belastingparadijzen voor corporates en voor vermogende relaties er uit heeft gewerkt
  4. Het feit dat men vooral veel jonge onervaren mensen in dienst heeft genomen bij en rond Compliance, AML en KYC (Know-Your-Customer) om ‘kosten te besparen’. 
  5. De bank sinds de aanstelling van Zalm keer op keer tegen enorme boetes is aangelopen rond het schenden van de Sanctiewetgeving in binnen- en buitenland. Vaak op locaties waar dat voor de ‘redding’ ook al was gebeurd. ABN Amro dus is een hardleerse organisatie
  6. Men keer op keer grote bedragen uit moet geven aan externen om de boel weer op orde te krijgen (ik ken er persoonlijk nog steeds een aantal van….). 
  7. De nieuwe leiding inclusief Swaak hardleers is en maar door met met mismanagement en ongestrafd boetes af te wentelen op de klanten en op de belastingbetaler. 

Meer blogs over  bookmark dan Know Your Customer & Compliance blogs & aanbiedingen

Vriendelijke groeten,
Tony de Bree

p.s.
Laten we contact maken op LinkedIn  en volg me op Instagram en op Twitter in het Nederlands: @Ikstartonline @2urigewerkdag@wordpresszzpers en @dagboekbankier.

About the Author: Tony de Bree

Tony de Bree werkte 26 jaar in de financiële dienstverlening, waaronder in corporate venturing, e-commerce & Compliance. In 2001 begon hij naast zijn vaste baan bij ABN Amro online geld te verdienen vanuit huis met e-books & software. Vanaf 2011 is hij zelfstandig ondernemer met zijn virtuele eenmanszaak. Hij helpt executives, zzp'ers, startups, scale-ups en ondernemingsraden met on-demand oplossingen en on-demand digital products om succesvol online te starten, te groeien & te overleven met ICT.

You might like

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

error: Content is beveiligd !!
Send Us A Message