Wat is een marketspace?

Wat is een marketspace door Tony de Bree

Wat is een marketspace? 

Het is belangrijk om een onderscheid te maken tussen fysieke en digitale markten. Het zijn twee compleet verschillende werelden. De ene is fysiek begrensd, de andere in principe niet (tenzij regeringen dat doen b.v.).

Zoals ik in 1993 in mij EEP thesis over ‘Opportunities in marketspace’ aan de hand van de twee bekende artikelen van John Sviokla in Harvard Business Review. In 2001 in mij promotie bedrijfskunde toepaste als omgeving en in ‘Dinosaurier of krokodil. De toekomst van managen, organiseren en samenwerken’ als achtergrond gebruikte.

Wat is een marketspace?

Een marketspace is een op informatie en communicatie technologie gebaseerde digitale uitwisselingsomgeving. Marketspace is een strategie concept (en dus niet een marketin concept) dat halverwege de jaren negentig van de vorige eeuw is ontstaan. In marketspaces wisselen aanbieders en vragers digitale of fysieke producten en diensten uit. 

Als je het goede bekijkt is het hele Internet, de hele online wereld, EEN grote marketspace en ontemoetingsplaats inclusief ondergrondse marketspaces zoals het Darkweb b.v.

Lees ook: Wat is de online-gig-economy’?, Wat is een levensvatbaar bedrijf? ‘Wat is ‘A la carte’ leren?’ 

In tegenstelling tot wat oude-normaal strategen en management consultants beweren, is er dus geen sprake van afgesloten ‘industriemarkten’ of ‘sectoren’ zoals in de fysieke wereld. En daarom zijn traditionele strategiemodellen onbruikbaar anno 2022. Net als ‘sector gerichte’ concurrentieanalyses en strategieen.

Meer tips & tricks over hoe jij succesvol online kunt ondernemen en de online shakeout kunt overleven? Bookmark dan deze blogs.

Maak nu een afspraak als jij snel jouw digitale strategie wilt bepalen en uitvoeren.

Meer weten over hoe jij de online shake-out kunt overleven door snel de juiste digitale strategie te kiezen en die snel in te voeren om online succesvol te kunnen ondernemen? Maak dan nu een afspraak met me via dit formulier.

Mvg
Tony de Bree

p.s.
Laten we contact maken op LinkedIn  en volg me op Instagram en op Twitter in het Nederlands: @2urigewerkdag@wordpresszzpers en @dagboekbankier.

About the Author: Tony de Bree

Tony de Bree werkte 26 jaar in de financiële dienstverlening, waaronder in corporate venturing, e-commerce & Compliance. In 2001 begon hij naast zijn vaste baan bij ABN Amro online geld te verdienen vanuit huis met e-books & software. Vanaf 2011 is hij zelfstandig ondernemer met zijn virtuele eenmanszaak. Hij helpt executives, zzp'ers, startups, scale-ups en ondernemingsraden met on-demand oplossingen en on-demand digital products om succesvol online te starten, te groeien & te overleven met ICT.

You might like

1 Comment

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

error: Content is beveiligd !!