AI in de boardroom – Meest gestelde vragen & antwoorden

AI in de boardroom - Meest gestelde vragen & antwoorden door Tony de Bree - v5

AI in de boardroom – meest gestelde vragen & antwoorden

Artificial intelligence is hot sinds vorg jaar en dat geldt ook voor boardrooms in het algemeen als voor individuele leden van raden van bestuur (RvB), raden van commissarissen (RvC) en toezichthouders.

Onderzoek wijst uit dat dit de 7 meest gestelde vragen zijn over AI in de boardroom, voorzien van mjn korte antwoorden:

1. Wat is de rol van AI in de boardroom?

AI kan in de boardroom een rol spelen bij het nemen van beslissingen, het verbeteren van de efficiëntie en het creëren van nieuwe kansen. AI kan worden gebruikt om de hele onderneming te transformeren om een zogenaamde ‘AI-powered organisatie’ zoals McKinsey en HBR de organisatie van de toekomst noemen. AI kan bedrijven helpen om sneller en beter geïnformeerde beslissingen te nemen over zaken als AI-transformatie, om- en bijscholing van al het personeel van boven naar beneden: voor persoonlijke ontwikkeling in crsisitijd dus:

download-701x377-1

Persoonlijke Ontwikkeling In Crisistijd

Zo maak je snel een relevant ontwikkelplan

$8.99

De invoering van hybride werken thuiswerken en virtuele teams:

De-nieuwe-normaal-economie-Hybride-werken-en-thuiswerken-voor-managers-en-medewerkers-door-Tony-de-Bree-mockup

De nieuwe normaal economie

Hybride werken en thuiswerken voor managers en medewerkers

$8,99

Inclusief multiple-choice test, gratis checklists en chatgpt prompts.

en voor marketing, productontwikkeling, de juiste AI-strategie en alle investeringen.

AI kan ook worden gebruikt om taken te automatiseren, waardoor de efficiëntie van bedrijven kan worden verbeterd. Ten slotte kan AI worden gebruikt om nieuwe kansen te creëren, zoals nieuwe producten of diensten of een nieuw Ai-powered business ecosysteem.

2. Welke voordelen biedt AI voor bedrijven?

AI kan bedrijven een aantal voordelen bieden, waaronder:

  • ✔️ Hogere klantloyaliteit: AI kan bedrijven helpen met het verbeteren van de van de klantervaring vanuit het perspectief van de klant en daarmee de retentie van klanten.
  • ✔️ Hogere medewerker loyaliteit: als onderdeel van de nieuwe veilige en gezonde werkomgeving in de AI-powered organisatie is het gemakkelijker om talent aan tetrekken en talent binnen te houden.
  • ✔️ Verbeterde besluitvorming: AI kan bedrijven helpen om beter geïnformeerde beslissingen te nemen door gegevens te analyseren en trends te identificeren.
  • ✔️  Verhoogde efficiëntie: AI kan taken automatiseren, waardoor de efficiëntie van bedrijven kan worden verbeterd.
  • ✔️ Creatie van nieuwe kansen: AI kan worden gebruikt om samen met klanten en andere belanghebbenden in het Ai-powered business model nieuwe relevante oplossingen op de mart te brengen.

Lees ook: Generatieve AI, 12 nieuwe onderwerpen @speakersacademy & AI in de boardroom sessies

3. Welke uitdagingen zijn er verbonden aan AI in de boardroom?

Er zijn ook een aantal uitdagingen verbonden aan AI in de boardroom, waaronder:

  • ✔️ Cultuur: zoals de auteurs van Mckinsey van ‘Buiding the AI-powered organization’ terecht concluderen is ICT niet het probleem bij succesvolle invoering van AI maar de heersende bedrijfscultuur. Daarom is het geintegreerd ontwerpen en bouwen van een nieuw AI-powered business model met bv. het AI-model Canvas van het grootste belang.
  • ✔️ Weerstand tegen verandering: zeker in crisistijd kan er weerstand ontstaan op verschillende plekken in de organisatie, van hoog tot laag. Inclusief bij het hoger management, het middenkader, bij HR-professionals en bij ICT-professionals.
  • ✔️ Datakwaliteit: de kwaliteit van de gegevens die voor AI intern en extern worden gebruikt, is van cruciaal belang voor de nauwkeurigheid van de resultaten.
  • ✔️ Bias: AI-systemen kunnen bevooroordeeld zijn, wat kan leiden tot onjuiste resultaten. Hetzelfde geldt voor wat ik ‘de corporate bias’: je mist bv de gevolgen en de impact van de democratisering van AI.
  • ✔️ Beveiliging: AI-systemen kunnen kwetsbaar zijn voor cyberaanvallen.

4. Hoe kunnen bedrijven de voordelen van AI maximaliseren?

Bedrijven kunnen de voordelen van AI maximaliseren door:

  • ✔️ AI op een gestructureerde manier te implementeren: succesvolle invoering van AI in de hele organisatie betekent het ontwerpen en invoeren van een ‘internal aligned’ AI-powered organisatieontwerp.
  • ✔️ Te Investeren in datakwaliteit: bedrijven moeten ervoor zorgen dat de gegevens die voor AI worden gebruikt, van hoge kwaliteit zijn.
  • ✔️ Bias te voorkomen : Bedrijven moeten maatregelen nemen om bias in AI-systemen te voorkomen.
  • ✔️ Het continue borgen van de veiligheid: Bedrijven moeten de hele ICT-infrastructuur inclusief AI-systemen continue beveiligen tegen cyberaanvallen.

5. Welke competenties zijn nodig voor een boardroomlid in de AI-era?

Boardroomleden in de AI-era moeten over een aantal competenties beschikken, waaronder:

  • ✔️ Kennis over relevante trends: boardroom leden moeten voortdurnd op de hoogte zijn en blijven van relevante trends in zowel de traditionele corporate wereld als die in de veel grotere niet-corporate online wereld. Zoals de democratisering van AI en de tsunami van ChatGPT-powered apps en Google-powered AI-applicaties.
  • ✔️ Kennis van innovatieve methoden en technieken: veel grote bedrijven, overheidsinstellingen en management consultants gebruiken achterhaalde strategiemodellen als die van Michael Porter en het Boston Consulting Model etc. Gebruik dit boek voor het hele overzicht van achterhaalde strategiemodellen en nieuwe hulpmiddelen om de AI-revolutie te overleven en je corporate integraal te transformeren:
Overlevingsstrategie-voor-corporates-Zo-overleeft-uw-bedrijf-de-perfecte-storm-in-5-stappen-door-Tony-de-Bree-ipad

Overlevingsstrategie voor corporates

Zo overleeft uw bedrijf de perfecte storm in 5 stappen

$8,99

  • ✔️ Technische kennis: Boardroomleden moeten een basisbegrip hebben van AI en hoe het kan worden gebruikt om bedrijven te verbeteren.
  • ✔️ Kritisch denken: Boardroomleden moeten kritisch kunnen denken over de voor- en nadelen van AI en andere belangijke sociale vaardigheden leren.
  • ✔️ Strategisch inzicht: Boardroomleden moeten het strategisch potentieel van AI kunnen zien en dus inzicht hebbe hoe je een AI-strategie defineert en die integraal invoert in de hele organisatie.

6. Hoe kunnen boardroomleden zich snel voorbereiden op de AI-era?

Boardroomleden kunnen zich voorbereiden op de AI-era door:

  • ✔️ Masterclasses & workshops volgen: Er zijn veel corporate governance bedrijven die masterclasses en workshops aanbieden. Beter is het om snel korte on-demand incompany AI in de boardroom sessies te plannen en te volgen.
  • ✔️ Met echte AI-experts praten: Boardroomleden kunnen met hands-on AI-experts praten om meer te weten te komen over de mogelijkheden van AI.
  • ✔️ Onderzoek (laten) doen: Boardroomleden kunnen onderzoek doen naar AI-toepassingen in hun eigen industrie vanuit het perspectief van de klant in bv digital blue oceans zoals in dit ebook word uitgelegd:
paperbackstack-1

Digital Strategy MappingDigital Leadership In The Online Platform Economy

$8,99

Inclusief een multiple-choice test, gratis canvassen en een gratis ebook.

7. Wat is de toekomst van AI in de boardroom?

Relevante kennis van en ervaring met AI en voortdurende om- en bijscholing met betrekking tot AI wordt in de toekomst alleen nog maar belangrijker voor beslissers in de boardroom. AI heeft het potentieel om de manier waarop bedrijven opereren ingrijpend te veranderen. Naarmate AI-technologieën zich blijven ontwikkelen, zullen boardroomleden zich moeten blijven om- en bijscholen inclusief door permanente zelfstudie om de voordelen van AI te maximaliseren en de risico’s te beperken.

Vraag nu een offerte aan

Neem contact op.

Heb je andere vragen of behoeften, stuur me dan hier een email, bel me op 063487806 of nog beter, stuur me eerst een WhatsApp-bericht, oké? Dan maken we meteen een afspraak. Dan bespreken we direct of ik je kan helpen of niet.

Met vriendelijke groet, Tony de Bree

p.s. Let’s contect op LinkedIn  en volg me op Instagram en op X in het Nederlands: @2urigewerkdag@wordpresszzpers en @dagboekbankier.

About the Author: Tony de Bree

Tony de Bree werkte 26 jaar in de financiële dienstverlening bij ABN Amro .In 2001 begon hij naast zijn vaste baan online geld te verdienen vanuit huis met korte e-books. In 2011 ruilde hij de corporate wereld in om zzp'er te worden met zijn virtuele eenmanszaak. Hij helpt corporates, startups, scale-ups , ondernemingsraden en de overheid met on-demand consulting, training, coaching en digitale producten om succesvol AI te kunnen inzetten.

You might like

error: Content is beveiligd !!