Traditioneel verandermanagement met Lean & Agile duurt veel te lang in tijden van crisis

Traditioneel verandermanagement duurt veel te lang door Tony de Bree

Traditioneel verandermanagement met Lean & Agile duurt veel te lang in tijden van crisis.

In dit blog wordt in het kort uitgelegd waarom traditioneel verandermanagement inclusief Six Sigma en Lean en Agile  bij grote organisaties veel te lang duurt en wat praktische alternatieven zijn, afhankelijk van de situatie waarin de dinosaurier organisatie verkeert: hoe ‘ziek de organisatie is’.

Ik weet niet of het je ook is opgevallen maar je hoort tegenwoordig alle senior managers en verandermanagers praten over ‘disruptive technology’ en ‘digital disruption’ en nog veel meer en dat ‘snelheid’ en ‘wendbaarheid’ de enige manier is om te overleven in de ‘snel veranderende wereld om ons heen’.

Maar wat gebeurt er vervolgens in de praktijk? Vervolgens starten veel grote, logge ‘dino-organisaties’ jarenlange verandertrajecten om bijvoorbeeld ‘de cultuur te veranderen’ en vooral om ‘alle neuzen dezelfde kant op te krijgen’ en schenkt men totaal geen aandacht aan de klanten.

Of men put zich uit in een lange reeks van reorganisaties en van kleine Six Sigma en Lean-trajecten waarbij men allerlei ‘verbeteringen’ aanbrengt en kleine beetjes kosten bespaart in interne processen van binnen naar buiten. Maar er verandert tijdens al die jaren niets of nauwelijks iets fundamenteels aan de waardepropositie voor de bestaande klant. Sterker nog, de kosten van die grote programma’s en die kleine verbeterprojecten worden op de klanten afgewenteld. En terwijl die klant steeds minder waar voor zijn geld krijgt, betaalt hij er vaak meer voor dan voorheen.

Meer: Wat is de digitale economie?’De toekomst van managen, organiseren en samenwerken’ Wat is on-demand leren? & Wat is A La carte leren

In de tussentijd draait de wereld door. Er ontstaan start-ups in de betrokken industrietak, met nieuwe ICT, nieuw management en met lage vaste kosten. Er komen digitale nieuwe toetreders vanuit andere takken van sport de sector binnen en ook die beginnen aan de inkomstenstromen van de bestaande grote spelers te knagen. In de tussentijd is de grote organisatie nog steeds bezig met zijn interne verander- of verbeterprogramma. Met oude ICT en met oude, verticale processen met ‘de baas centraal’ i.p.v. ‘de klant centraal’. Hun relatieve verandersnelheid ten op zichten van die nieuwkomers ligt vele malen lager. Ze zijn gewoon te sloom, te groot en te traag.

12 of 13 verschillende aanpakken van corporate verandermanagement voor dinosauriers.

Wat veel managers zich niet realiseren is dat er veel meer verschillende veranderaanpakken zijn dan die twee die hierboven werden genoemd. je kunt b.v. interne start-ups oprichten, of de organisatie snel opsplitsen  of top-talent binnenhalen. ‘Waarom?’ zul je vragen? traditioneel verandermanagement en Lean en Six Sigma werken toch ook? En natuurlijk is dat ook zo in veel gevallen. Maar het duurt allemaal veel te lang en voordat je het weet verlies je je bestaande klanten, in golven. En dan is het te laat.

Leer de juiste corporate verandermanagement methoden en tools in 1 dag.

Dus mijn advies is: ‘kies de juiste aanpak voor veranderen of transformeren uit de 12 of 13 veranderaanpakken die er zijn. En wel vooral op basis van de tijd die je objectief gezien hebt, of beter gezegd krijgt van je klanten en van je concurrenten. In ‘Dinosaurier of krokodil’ kun je lezen welke dertien verschillende aanpakken er zijn voor veranderen en transformeren en hoe je als senior manager of als interim manager het beste welke aanpak kunt kiezen en snel in moet voeren.

En als je corporates snel wilt helpen overleven, raad ik je ‘Survival strategies for corporates’ aan. Een how-to eBook inclusief corporate change canvassen en een afsluitend multiple-choice examen. Schaf dat ‘overlevingspakket voor corporates’ hier aan.

Meer weten over de nieuwe on-demand ‘A la carte’ change management trajecten.

Wil je meer weten over de nieuwe on-demand en A la carte change management leertrajecten voor corporates, startups & scale-ups en het MKB, stuur me dan even een email hier of bel me even. Dan maken we snel een korte online kennismakingsafspraak. 

Tony de Bree

p.s.
Laten we contact maken op LinkedIn  en volg me op Instagram en op Twitter in het Nederlands: @Ikstartonline@2urigewerkdag@wordpresszzpers en @dagboekbankier.

p.p.s. Dit blog verscheen eerder op 18 oktober 2024 op de oude dagboek van een bankier-site. 

 

About the Author: Tony de Bree

Tony de Bree werkte 26 jaar in de financiële dienstverlening, waaronder in corporate venturing, e-commerce & Compliance. In 2001 begon hij naast zijn vaste baan bij ABN Amro online geld te verdienen vanuit huis met e-books & software. Vanaf 2011 is hij zelfstandig ondernemer met zijn virtuele eenmanszaak. Hij helpt executives, zzp'ers, startups, scale-ups en ondernemingsraden met on-demand oplossingen en on-demand digital products om succesvol online te starten, te groeien & te overleven met ICT.

You might like

2 Comments

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

error: Content is beveiligd !!