Innovatief hoger onderwijs met ‘Overlevingsstrategie voor startups’ bij Management of ICT bij Windesheim in Zwolle

Innovatief hoger onderwijs met ‘Overlevingsstrategie voor startups’ bij Management of ICT bij Windesheim in Zwolle

Goedemiddag,

veel studenten in het hoger onderwijs klagen over de kwaliteit van de online colleges. En vaak terecht. Waarom? Omdat veel docenten sinds het begin van de Corona-pandemie onder andere door tijdsgebrek heel snel van de ene dag op de andere hun offline onderwijs online moesten gaan aanbieden. En dat is gelukt. Prima dus. 

Twee opties voor het hoger onderwijs ‘ondernemerschap’ tijdens Corona. 

Er zijn als je het goed bekijkt als hogeschool twee opties

  1. of je doet dat weer na de vakantie;
  2. of je doet een onderwijskundig redesign en ontwerpt een nieuw curriculum.

Die tweede optie heeft de programma co-ordinator van Management of ICT (MIT) bij Windesheim in Zwolle al vorig jaar gekozen en daar daarom doe ik na de vakantie in september weer de aftrap voor het ‘make me a believer, baby’  blended learning programma. 

Meer: ‘Wat is de digitale economie?’, ‘Wat is de social distancing economie?’, ‘Wat is de ‘gig-economy?’, ‘Wat is digital right-skilling’?’, ‘Wat is een ‘virtuele organisatie’?’, ‘Wat zijn digitale producten?’ & ‘Wat zijn digitale diensten?’

De gekozen innovatieve blended learning aanpak heeft een aantal voordelen omdat Overlevingsstrategie voor startups een compleet leerpakket is met:

1) Een ‘doe-het-zelf- boek.

2) Opdrachten.

3) 5 tutorial video’s (tutorials zijn een van de mogelijke interactievormen bij e-learning in het onderwijs), eenvoudige startup canvassen waaronder het Startup Model Canvas© en simpele checklists.

4) Checklists. 

Voordelen van de gekozen blended learning aanpak. 

Die voordelen zijn:

  • Combinatie online en offline. 
  • Combinatie van verschillende leervormen.
  • Meer afwisseling.  
  • Individueel en per team offline zelfstandig opdrachten uit kunnen werken en kunnen beoordelen. 
  • Kennis en ervaring voor studenten direct en snel toepasbaar op eigen opdrachten en op externe opdrachten. 
  • Ook voor docenten interessanter: meer aandacht voor toepassing van theorie en beoordeling opdrachten. 

Kortom, een mooi voorbeeld van hoe je deze crisis juist kunt gebruiken als HBO om je bestaande onderwijsprogramma’s onder de loep te nemen en opnieuw op te zetten. Mooi toch?

Meer weten over hoe jij jouw ondernemerschaps programma kunt innoveren?

Je kunt het noodpakket voor startups, scale-ups en MKB inclusief starters met b.v. ‘De virtuele eenmanszaak’ op heel veel verschillende manieren online en offline inzetten. Wil je daar meer over weten? Bel me dan op 06-34387806 of WhatsApp me eerst even, ok?

Met vriendelijke groet

Tony de Bree

p.s. 

‘Koop het pakket bij managementboek.nl’Koop bij Bol.com’ of ‘Vraag een  docentenexemplaar aan’

About the Author: Tony de Bree

Tony de Bree werkte 26 jaar in de financiële dienstverlening, waaronder in corporate venturing, e-commerce & Compliance. In 2001 begon hij naast zijn vaste baan bij ABN Amro online geld te verdienen vanuit huis met e-books & software. Vanaf 2011 is hij zelfstandig ondernemer met zijn virtuele eenmanszaak. Hij helpt executives, zzp'ers, startups, scale-ups en ondernemingsraden met on-demand oplossingen en on-demand digital products om succesvol online te starten, te groeien & te overleven met ICT.

You might like

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Aanbiedingen