7 relevante online trends voor zelfstandige ondernemers in crisistijd

7 relevante online trends voor zelfstandige ondernemers in crisistijd door Tony de Bree

7 relevante online trends voor zelfstandige ondernemers in 2022.

Er is op LinkedIn veel aandacht voor ‘corporate’ online trends voor 2022 door bedrijven als Forrester, Gartner, de bekende management consulting bureaus en de grote accountantsbureaus. Maar heb je daar als online starter, als actieve zelfstandige ondernemer op oprichter van een startup daar nu zo veel aan? het antwoord is nee.

Om eerlijk te zijn ben ik als zelfstandig ondernemer en veel van mijn klanten helemaal niet geïnteresseerd in wat deze ‘corporate’ online trendwatchers zeggen. Waarom niet? Omdat 1) ze zich richten op online trends in de wereld van grote corporates en andere grote organisaties en 2) wat zij zien als belangrijkste online trends is voor mij als zelfstandig ondernemer in deeltijd sinds 2001 en full-time sinds 2011 en voor mijn meeste klanten niet relevant in deze crisistijd.

Wat wel? Zelfstandige ondernemers willen weten hoe ze kunnen overleven of hoe ze online geld kunnen verdienen door te ‘groeien zonder te groeien’ met hun virtuele eenmanszaak

7 relevante online trends voor zelfstandige ondernemers in 2022.

Vanuit het perspectief van online starters of bestaande zelfstandige ondernemers zijn dit in de nieuwe normaal economie en vooral de online kluseconomie de relevante online trends voor zelfstandige ondernemers in 2022 als je van betekenis wilt zijn voor jouw klanten succesvol online geld wilt verdienen en geld wilt besparen in de online gig economy.

1. Thuiswerken.

Zelf was ik om een ​​aantal redenen beter voorbereid. Mijn vader ging failliet toen ik 18 was en als gevolg daarvan werd ik gedwongen om op andere manieren inkomen te genereren om mijn studie te betalen en mezelf te onderhouden en om relevante digitale vaardigheden te leren voor een corporate omgeving en om als zelfstandige ondernemer succesvol te kunnen worden en te blijven.

Zowel bij de ABN Amro Bank vanaf 1993 als vanaf 2000 om mijn eigen online busines te starten, werkte ik al thuis. En dat ging en gaat prima. Als je maar aan een aantal voorwaarden voldoet. Zeker als je partner ook thuiswerkt en helemaal als je (kleine) kinderen hebt.

2. Online geld verdienen & online geld besparen.

Vanwege de pandemie en de lokale lockdowns in Nederland en wereldwijd zijn veel ondernemers gedwongen zich te concentreren op hoe ze online geld kunnen verdienen en geld kunnen besparen. veel zelfstandige vrouwen en wereldwijd werkend vanuit huis deden dat al in de zogenaamde ‘gig-economie’, maar ook veel andere zelfstandige ondernemers zijn nu gedwongen om online businessmodellen en vooral online verdienmodellen te leren. Slim online business development met snel betalende klanten is key.

3) E-commerce.

Door de Covid-pandemie kopen steeds meer mensen online producten en diensten. En als gevolg daarvan hebben steeds meer corporates, starters, startups, scale-ups, MKB’s en lokale restaurants en winkels zich gewaagd aan eCommerce-businessmodellen en online verdienmodellen.

Ook zelfstandige ondernemers zoals zzp’ers gaan steeds vaker online starten. Daarom zijn we begonnen met www.ikgaonlinestarten.nl. om eerlijke informatie en tips te geven in plaats van de gekleurde van de banken en de Overheid.

4) Online groeien & schalen van je business met ICT.

Grote bedrijven proberen al 30 jaar klein, Lean en Agile te worden met behulp van ICT. Slimme en succesvolle online starters, startups en bestaande zelfstandige ondernemers zijn erin geslaagd online te groeien en op te schalen en klein te blijven met hun organisatie. Hoe? Door hun eigen virtuele organisatie te ontwikkelen en slimme ICT in te zetten: door ‘te groeien zonder te groeien’.

Lees ook: Wat is de online shakeout?, Wat is de online-gig-economy’? & Wat is een online overlevingsplan?

5) Sales en marketingautomatisering & andere business automatisering.

Een van de manieren waarop slimme en succesvolle onafhankelijke bedrijfseigenaren, waaronder online freelancers, oprichters van startups en CEO’s van scaleups, erin zijn geslaagd om online te groeien en op te schalen en ‘lean & mean’, klein te blijven is dankzij verkoop- en marketingautomatisering. Inclusief social media marketing en sales, social storytelling, webinars en andere ICT die je kunnen helpen om het aantal klanten dat je kunt bedienen te schalen en de juiste leads te bereiken zonder de eigen organisatie te laten groeien in termen van aantal medewerkers en managementlagen. Ze willen niet te dik en te arrogant worden.

In de praktijk gaat het dan om online business development en business automatisering waarbij niet alleen je sales- en marketing, maar je hele organisatie inclusief je business ecosysteem zo veel mogelijk wordt geautomatiseerd vanaf dag 1.

Bij die sales & marketing automatisering spelen social sales video’s en social marketing video’s een belangrijke rol voor verschillende doelgroepen. Waarbij vooral ultra korte video’s, ‘pitch video’s’ steeds belangrijker worden.

6) Verschillende vormen van e-learning ontwerpen en online aanbieden.

De e-learning-industrie is explosief gegroeid sinds het begin van de pandemie, zowel in de zakelijke als in de publieke sector. In de meeste gevallen is gaat het om a) Online onderwijs. Het online geven van de gebruikelijke hoorcolleges. En daar worden de meeste studenten (en terecht) niet vrolijk van. En b) Opgenomen hoorcolleges. Er worden veel colleges opgenomen en als ‘tutorial’ op YouTube gezet. Ook daar word je als student niet vrolijk van. En terecht.

De echte revolutie in afstandsleren zit echter heel ergens anders: in het ontwerp voor en door ondernemers van individuele blended learning-cursussen in mijn eigen niet-corporate online wereld en het gebruik daarvan om je te leren online en offline geld te verdienen, je eigen niet-noodzakelijke kosten laag te houden en zo kostbare tijd, geld en energie te winnen.

Individuele ‘on demand’ a la carte leeractiviteiten die ik zelf sinds 2011 en helemaal sinds het begin van de Corona-pandemie van uit huis volg waaronder veel online tutorials. Iets wat ik tot op de dag van vandaag nog steeds 3 uur per dag doe. Niets online of offline groepsgewijs, niets offline of online ‘docent-gestuurd’. Vooral met veel relevante online video cursussen en mini-e-books.

7) De ‘on-demand economie’

De belangrijkste digitale trend met een enorme impact op het businessmodel en vooral de verdienmodellen van alle corporates, van de Overheid en van ondernemers inclusief mijzelf is ‘alles op aanvraag’, ‘Just-in-time’, ‘on demand’: de ‘on-demand economie’. Dat geldt zowel voor on-demand consulting, voor on-demand training, voor on-demand coaching, voor on-demand leren, voor on-demand boeken en voor alle digitale diensten & digitale producten.

De on-demand economie biedt voor nieuwe bedrijven inclusief online starters, startups, scale-ups en MKB-bedrijven, veel mogelijkheden.

Conclusie. 

Als je al sinds het begin van de 21e eeuw naar relevante digitale trends kijkt voor zelfstandige ondernemers die vanuit huis werken, dan is een aantal trends enorm versneld sinds het begin van de Coronacrisis. Waaronder de explosie van het gebruik van verschillende soorten digitale diensten en digitale producten.

En daarom heb ik me sinds het begin van Corona geconcentreerd op ‘pivoting my life’ en op het verwerven en perfectioneren van relevante sociale- en digitale vaardigheden in mijn persoonlijk right-skillingplan. Daarbij staat digital rights-skilling voor ondernemers waaronder het gebruik van online video in al deze verschillende digitale trends centraal. En dat is ook waarom op onze nieuwe site, www.tonydebree.online, elke post is een online video in combinatie met tekst of beter gezegd, een ‘short video’. Als je wilt weten wat ‘short videos’ zijn en welke typen er bestaan, bekijk dan deze online video.

Meer tips & tricks over hoe jij succesvol online kunt ondernemen en de online shakeout kunt overleven? Bookmark dan deze blogs.

Heb je vragen over hoe jij online geld kunt verdienen en online kosten kunt besparen door in te spelen op een van de deze trends Bel me dan op 06-34387806, neem contact op met mij op Skype op tony.de.bree of e-mail mij hier.

Vriendelijke groeten,
Tony de Bree

p.s.
Laten we contact maken op LinkedIn  en volg me op Instagram en op Twitter in het Nedederlands: @2urigewerkdag, @wordpresszzpers en @dagboekbankier.

Wat is de online shakeout?

Sinds 2001 zijn veel mensen online gestart  en sinds het begin van de Corona-pandemie hebben nog meer ondernemers die stap noodgedwongen genomen met wisselend succes. Veel van die bedrijven komen echter niet van de grond. Waarom niet? Omdat er al een tijd een online shakeout aan de gang is. En daar loop je als  ZZP’er, startup, scale-up en andere MKB-bedrijven, zijn net als veel corporates, iedere keer keihard tegen aan bij het online starten, groeien en schalen.

Wat is de online shakeout?

Letterlijk: ‘online leegschudden’. Met de online shakeout wordt bedoeld dat het er een online concurrentieslag aan de gang is en dat veel bestaande en startende online ondernemers daarin het loodje leggen of gaan leggen. 

Lees ook: Wat is de online-gig-economy’?, Wat is een levensvatbaar bedrijf? & Digital Leadership In The Online Platform Economy

De online shakeout is een term die we in het moderne bedrijfsleven en in de digitale economie gebruiken sinds het begin van de Internet revolutie om de online wereld te beschrijven, de marketspace’.

Kansen in de online shake-out voor echte innovatieve online onderemers. 

Die online shake-out bedreigt dus in principe alle grote en veel kleine bedrijven in virtuele markten en online niche markten, maar biedt ook veel kansen voor die ondernemers die het zien aankomen en anticiperen op de relevante online business trends vanuit de behoeften van specifieke groepen klanten gezien. Een van de karakteristieken van die succesvolle bedrijven is trouwens dat ze directe concurrentie vermijden. Maar daarover later meer.

Digital blue ocean strategieen zijn daarvoor bijvoorbeeld zeer geschikt in combinatie met een vorm van de virtuele organisatie.

Maak nu een afspraak als jij snel jouw digitale strategie wilt bepalen en uitvoeren.

Meer weten over hoe jij snel de online shake-out kunt overleven en online geld te verdienen door snel de juiste digitale strategie te kiezen en die snel in te voeren? Maak dan nu een afspraak met me via dit formulier.

Mvg
Tony de Bree

p.s.
Laten we contact maken op LinkedIn  en volg me op Instagram en op Twitter in het Nederlands: @2urigewerkdag@wordpresszzpers en @dagboekbankier.

About the Author: Tony de Bree

Tony de Bree werkte 26 jaar in de financiële dienstverlening bij ABN Amro .In 2001 begon hij naast zijn vaste baan online geld te verdienen vanuit huis met korte e-books. In 2011 ruilde hij de corporate wereld in om zzp'er te worden met zijn virtuele eenmanszaak. Hij helpt corporates, startups, scale-ups , ondernemingsraden en de overheid met on-demand consulting, training, coaching en digitale producten om succesvol AI te kunnen inzetten.

You might like

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

error: Content is beveiligd !!