Hoe bepaal je de levensvatbaarheid van een bedrijf?

Hoe bepaal je de levensvatbaarheid van een bedrijf door Tony de Bree

Hoe bepaal je de levensvatbaarheid van een bedrijf?

Rond het thema van levensvatbaarheid van bedrijven gaan nog al wat mythes de ronde. Zo leert de KvK je net als de meeste banken dat je vooral naar financiële factoren zou moeten kijken. In de werkelijkheid is dat niet zo.

De levensvatbaarheid bepaal je namelijk allereerst aan de hand van niet-financiële factoren. En dat geldt niet alleen voor online starters, startups & scale-ups maar ook voor corporates als Airfrance/KLM bijvoorbeeld. Zeker in een crisistijd als de Corona-pandemie. 

Lees ook:  ‘De toekomst van managen, organiseren en samenwerken’, ‘Wat is verandermanagement?’, ‘Wat is het MKB Model Canvas?’, ‘Wat is digital right-skilling?’, ‘Wat is persoonlijk right-skilling?’  & ‘Wat is ‘A la carte’ leren?’ 

Die belangrijkste niet-financiële factoren hebben allemaal te maken met hoe je uiteindelijk bepaalde financiele resultaten denkt te gaan behalen. Namelijk met: 

  1. Hoe de omgeving er uit ziet: kansen en bedreigingen.
  2. Wie jij zelf als ondernemer bent. 
  3. Wie er in het kernteam wie zitten
  4. Of je je huiswerk goed hebt gedaan en de goede niche hebt gekozen. 
  5. Welk concreet probleem je concreet oplost met jouw oplossing.
  6. Hoe je jezelf georganiseerd heb. 
  7. Met wie je samenwerkt in je business ecosysteem.

Daarnaast spelen financiele factoren natuurlijk ook een rol. De bekende factoren als burnrate, runway, rentabiliteit, vermogen, kasstromen, ‘cashflow’ en je kosten. Maar dan wel de noodzakelijke burnrate en je noodzakelijke runway. Op basis van noodzakelijke kosten, noodzakelijke uitgaven.

Bij starten zijn financiele factoren veel minder van belang. 

Als je een bedrijf gaat starten, is al die informatie er nog niet. Wat je dan in de praktijk ziet zijn eigenlijk niets zeggende projecties en prognoses. Zo weet ik b.v. uit eigen ervaring sinds 1997 bij ABN Amro en ook daarna dat de meeste bedrijven waaronder startups altijd zeggen dat ze na 3 jaar winst gaan maken in de vorm van de bekende hockeystick. 

Daar kijken en keken we er eigenlijk nooit naar. En nog steeds niet. en dat betekent dus ook dat het weinig zin heeft om te veel aandacht aan spreadsheets etc te besteden.   

Wat je wel goed moet doen is een opstartplan voor jezelf maken waarin je ook meeneemt hoe en wanneer je waarmee geld gaat verdienen en met opnieuw welke noodzakelijke kosten. Dat is allemaal onderdeel van je kleine opstartplan, je kleine businessplan, of van je overlevingsplan als je als actieve ondernemer in problemen bent gekomen. 

Hulp nodig om te levensvatbaarheid van jouw bedrijf te bepalen?

Wil je meer weten over of en hoe jij  kunt overleven, je burn rate snel kunt verlagen en online geld kunnen verdienen met b.v. online diensten en digitale producten, email me dan via dit formulier uw mobiele nummer en de link naar uw linkedin-profiel. Dan maken we direct een afspraak voor een online intakegesprek.

Vriendelijke groeten,
Tony de Bree

p.s.
Laten we contact maken op LinkedIn  en volg me op Instagram en op Twitter in het Nederlands: @Ikstartonline @2urigewerkdag@wordpresszzpers en @dagboekbankier.

About the Author: Tony de Bree

Tony de Bree werkte 26 jaar in de financiële dienstverlening, waaronder in corporate venturing, e-commerce & Compliance. In 2001 begon hij naast zijn vaste baan bij ABN Amro online geld te verdienen vanuit huis met e-books & software. Vanaf 2011 is hij zelfstandig ondernemer met zijn virtuele eenmanszaak. Hij helpt executives, zzp'ers, startups, scale-ups en ondernemingsraden met on-demand oplossingen en on-demand digital products om succesvol online te starten, te groeien & te overleven met ICT.

You might like

1 Comment

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Aanbiedingen