Vergeet De Elevator Pitch. Dit werkt veel beter.

Vergeet De Elevator Pitch. Dit is veel beter.

Vergeet De Elevator Pitch. Dit werkt veel beter.

De startup-industrie inclusief het corporate startup-ecosysteem uit de ‘groeien moet’ industrie, heeft mensen en dan vooral oprichters van startups gefixeerd op het idee van De Elevator Pitch. Om eerlijk te zijn heb ik sinds 1997 sinds ik in corporate venturing hebt gewerkt bij ABN Amro en vanaf 2011 als zelfstandige beoordelaar van startups, inclusief als ‘Dragon’, nog nooit gehoord van iemand die een deal sluit in een lift, noch van een serieuze bankier of investeerder die op basis van zo’n elevator pitch je geld geeft. Laat staan heel veel. 

Dat is gewoon een mythe die veel geld in het laadje brengt van de zogenaamde ‘pitch-gurus’. 

Wat werkt veel beter dan de Elevator Pitch? 

Als je het goed bekijkt gaat het er om dat je zo snel mogelijk de juiste mensen vind en daar contact meelegt. Niet alleen investeerders, aandeelhouders en/of bankiers, maar alle belangrijke mensen uit verschillende niches. Of dat nu klanten, prospects, journalisten, event organisers, nieuw personeel, potentiele partners of mogelijke externe financiers zijn als dat per se moet. 

Lees ook: ‘Wat is het Startup Model Canvas®’?’, ‘Wat is een pitch video?’, Bedrijfsfinanciering voor startups, ‘Wat is ‘startup change management?’, Wat is video marketing?, Wat zijn text-stories?  & Wat is on-demand leren?’ 

In die zin is De Elevator Pitch zoals ik ook in hoofdstuk 5, Hoe presenteer je je businessidee’ van ‘Kan het vliegen. Van idee tot succesvolle startup’ uitleg, niets anders dan een mogelijk onderdeel van je startup sales en marketingplan. Het is een van je ‘touchpoints’ zoals het zo mooi heet. 

Gebruik pitch video’s, korte video’s, om je prospects, klanten en financierders te bereiken. 

In plaats van elevator pitches te oefenen voorde spiegel, kun je veel beter sales video’s en marketing video’s gebruiken, verschillende soorten ‘pitch videos’, ‘short video’s’, als onderdeel van je social video sales & social video marketing plannen, als onderdeel van je digital marketingplan.

Op TikTok, Instagram, met YouTube shorts en ook op LinkedIn. Liefst geautomatiseerd: business automation is key.   

Meer blogs en aanbiedingen zien over ‘videomarketing voor startups’? Bookmark dan deze berichten

Later.

p.s.
Laten we contact maken op LinkedIn  en volg me op Instagram en op Twitter in het Nederlands: @2urigewerkdag, @ikstartonline, @wordpresszzpers en @dagboekbankier.

Bericht bekijken

About the Author: Tony de Bree

Tony de Bree werkte 26 jaar in de financiële dienstverlening, waaronder in corporate venturing, e-commerce & Compliance. In 2001 begon hij naast zijn vaste baan bij ABN Amro online geld te verdienen vanuit huis met e-books & software. Vanaf 2011 is hij zelfstandig ondernemer met zijn virtuele eenmanszaak. Hij helpt executives, zzp'ers, startups, scale-ups en ondernemingsraden met on-demand oplossingen en on-demand digital products om succesvol online te starten, te groeien & te overleven met ICT.

You might like

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Aanbiedingen