Werk jij in een hardleerse organisatie met Bokito’s (checklist)?

Werk jij in een hardleerse organisatie met Bokito's (checklist) door Tony de Bree

Bericht bekijken

Goedemorgen.

Hier volgt een eenvoudige checklist om te zien of jij in een hardleerse organisatie werkt en met de bestuurscultuur die daarbij hoort:

1. Het wantrouwen binnen de organisatie is groot. Er heerst een monocultuur van “kennis is macht” en van “aanwezigheid” boven “resultaat en vertrouwen”: typisch bokito-management en een verstikkende bestuurscultuur.

2. Problemen worden verdoezeld op verschillende manieren. Een van de technieken die wordt gebruikt door de bokito’s is mensen die weten wat er gebeurd is, uit de organisatie te verwijderen. Of ze worden intern zwart gemaakt of ze krijgen een slechte beordeling. 

3. Agenda’s zitten overvol met afspraken inclusief bi-lateraaltjes.

Je hebt de hele dag vergaderingen en bi-lateraaltjes, sinds het begin van de Corona-pandemie nu vaak online via Teams of Zoom. Het echte resultaatgericht werken moet je daarom vaak in de avonden, ‘s ochtends vroeg en in de weekends uitgevoerd. Overdag is daar immers door al dat overleg geen tijd voor.

4. Mensen op de werkvloer dringen niet of nauwelijks door tot de top en vice-versa.

De Bokito-managers (zie de cartoons in ‘Groeien zonder te groeien’) aan de top en die in de leemlaag, “de concrete sandwich”, zorgen ervoor dat informatie, communicatie en besluitvorming wordt gefilterd van boven naar beneden en andersom.

Communicatie richting de top is beperkt tot een kleine groep die als “portier”, als “poortwachter” fungeert en ervoor zorgt dat de top “niet te veel wordt lastig gevallen”. Vaak wordt er ook verkeerde informatie naar boven gestuurd.

Lees ook: ‘7 digitale trends voor zelfstandige ondernemers in 2021’, ‘Hoe om te gaan met ontslag door Corona?’  ‘Corporate skills zijn irrelevant als je ondernemer wilt worden’‘Wat is outplacement 2.0?’

5. “Communicatie” vindt meestal plaats via papier of emails. En van boven naar beneden.

Interactieve sessies worden gemeden en als die al plaatsvinden wordt er goed gekeken naar wie wat vraagt. Eventueel gevolgd door een “verhelderend” gesprek ‘offline’.

6. Verborgen agenda’s en wandelgangen.

Veel mensen hebben verborgen agenda’s omdat je immers “niemand kunt vertrouwen”. Soms worden die “verborgen agenda’s” bijgehouden uit lijfsbehoud maar vaak ook vanuit de drang/ambitie om kost wat kost “kalief te worden in plaats van de kalief”. Iedereen is immers een potentiele concurrent op weg “naar boven” op de apenrots?

De organisatie kent een grote parallelle informele organisatie (“de wandelgangen”) waarin beslissingen echt worden genomen of tegengehouden en waar reputaties gemaakt of gebroken kunnen worden.

7. Risico mijden.

Aangezien deze organisaties vaak oude-normaal hierarchische “command and control” organisaties zijn zou je wel “gek zijn” om iets te ondernemen. Je weet immers nooit wat er met je kan gaan gebeuren? Niets doen dus en wachten tot de “kust veilig is”.

Als jij in een dergelijke ‘hardleerse organisatie’ met zo’n bedrijfscultuur werkt, rest je maar EEN DING: wegwezen! 

Wil je eerlijk werkadvies en opleidingsadvies om jouw hardleerse organisatie te verlaten?

Meer weten over hoe jij die verstikkende ‘hardleerse organisatie’ kunt verlaten zoals ik in 2011 ‘de bank van Zalm’ heb verlaten met je eigen persoonlijk right-skillingplan?  Maak dan direct een vrijblijvende afspraak via dit formulier of via de andere contactmogelijkheden via de knop rechtsonder op deze site. 

Vriendelijke groeten,
Tony de Bree

p.s.
Laten we contact maken op LinkedIn  en volg me op Instagram en op Twitter in het Nederlands @ikstartonline @2urigewerkdag@wordpresszzpers en @dagboekbankier.

 

About the Author: Tony de Bree

Tony de Bree werkte 26 jaar in de financiële dienstverlening, waaronder in corporate venturing, e-commerce & Compliance. In 2001 begon hij naast zijn vaste baan bij ABN Amro online geld te verdienen vanuit huis met e-books & software. Vanaf 2011 is hij zelfstandig ondernemer met zijn virtuele eenmanszaak. Hij helpt executives, zzp'ers, startups, scale-ups en ondernemingsraden met on-demand oplossingen en on-demand digital products om succesvol online te starten, te groeien & te overleven met ICT.

You might like

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

error: Content is beveiligd !!