Goedemorgen.
Er is op LinkedIn veel aandacht voor ‘corporate’ digitale trends voor 2021 door bedrijven als Forrester, Gartner, de bekende management consulting bureaus en de grote accountantsbureaus. Maar heb je daar als online starter, als actieve zelfstandige ondernemer op oprichter van een startup daar nu zo veel aan? het antwoord is nee.
Om eerlijk te zijn ben ik als zelfstandig ondernemer helemaal niet geïnteresseerd in wat deze ‘corporate’ zakelijke trendwatchers zeggen. Waarom niet? Omdat 1) ze zich richten op digitale trends in de wereld van grote corporates en andere grote organisaties en 2) wat zij zien als belangrijkste digitale trends is voor mij als zelfstandig ondernemer en voor mijn meeste klanten niet relevant. Online geld verdienen sinds 2000 als bijzaak en sinds 2011 fulltime met mijn virtuele eenmanszaak …… en dat is super.
Corporate digital trends zijn voor zelfstandige ondernemers niet relevant
Vanuit het perspectief van online starters of bestaande zelfstandige ondernemers zijn dit de belangrijkste digitale trends voor zelfstandige ondernemers in 2021 als je van betekenis wilt zijn voor jouw klanten en duurzaam wilt ondernemen.
1. Thuiswerken.
Zelf was ik om een aantal redenen beter voorbereid. Mijn vader ging failliet toen ik 18 was en als gevolg daarvan werd ik gedwongen om op andere manieren inkomen te genereren om mijn studie te betalen en mezelf te onderhouden en om relevante digitale vaardigheden te leren voor een corporate omgeving en om als zelfstandige ondernemer succesvol te kunnen worden en te blijven.
Zowel bij de ABN Amro Bank vanaf 1993 als vanaf 2000 om mijn eigen online busines te starten, werk ik al thuis. En dat gaat prima. Als je maar aan een aantal voorwaarden voldoet. Zeker als je partner ook thuiswerkt en helemaal als je (kleine) kinderen hebt.
2. Online geld verdienen en online geld besparen.
Vanwege de pandemie en de lokale lockdowns in Nederland en wereldwijd zijn veel ondernemers gedwongen zich te concentreren op hoe ze online geld kunnen verdienen en geld kunnen besparen. veel zelfstandige vrouwen en wereldwijd werkend vanuit huis deden dat al in de zogenaamde ‘gig-economie’, maar ook veel andere zelfstandige ondernemers zijn nu gedwongen om online businessmodellen en vooral online verdienmodellen te leren. Slim online business development met snel betalende klanten is key.
3) E-commerce.
Door de Covid-pandemie kopen steeds meer mensen online producten en diensten. En als gevolg daarvan hebben steeds meer corporates, starters, startups, scale-ups, MKB’s en lokale restaurants en winkels zich gewaagd aan eCommerce-businessmodellen en online verdienmodellen.
Ook zelfstandige ondernemers zoals zzp’ers gaan steeds vaker online starten. Daarom zijn we begonnen met www.ikgaonlinestarten.nl. om eerlijke informatie en tips te geven in plaats van de gekleurde van de banken en de Overheid.
4) Online groeien en schalen van je business met ICT.
Grote bedrijven proberen al 30 jaar klein, Lean en Agile te worden met behulp van ICT. Slimme en succesvolle online starters, startups en bestaande zelfstandige ondernemers zijn erin geslaagd online te groeien en op te schalen en klein te blijven met hun organisatie. Hoe? Door hun eigen virtuele organisatie te ontwikkelen en slimme ICT in te zetten: door ‘te groeien zonder te groeien’.
Lees ook: Wat is de digitale economie?, Wat is de social-distancing’ economie?, ‘Wat zijn zombie-opleidingen?’, Wat is digital right-skilling? & Wat is A la carte leren?
5) Sales en marketingautomatisering & andere business automatisering.
Een van de manieren waarop slimme en succesvolle onafhankelijke bedrijfseigenaren, waaronder online freelancers, oprichters van startups en CEO’s van scaleups, erin zijn geslaagd om online te groeien en op te schalen en ‘lean & mean’, klein te blijven is dankzij verkoop- en marketingautomatisering. Inclusief social media marketing en sales, social storytelling, webinars en andere ICT die je kunnen helpen om het aantal klanten dat je kunt bedienen te schalen en de juiste leads te bereiken zonder de eigen organisatie te laten groeien in termen van aantal medewerkers en managementlagen. Ze willen niet te dik en te arrogant worden.
In de praktijk gaat het dan om online business development en business automatisering waarbij niet alleen je sales- en marketing, maar je hele organisatie inclusief je business ecosysteem zo veel mogelijk wordt geautomatiseerd vanaf dag 1.
Bij die sales & marketing automatisering spelen social sales video’s en social marketing video’s een belangrijke rol voor verschillende doelgroepen. Waarbij vooral ultra korte video’s, ‘pitch video’s’ steeds belangrijker worden.
6) Verschillende vormen van e-learning ontwerpen en online aanbieden.
De e-learning-industrie is explosief gegroeid sinds het begin van de pandemie, zowel in de zakelijke als in de publieke sector. In de meeste gevallen is gaat het om a) Online onderwijs. Het online geven van de gebruikelijke hoorcolleges. En daar worden de meeste studenten (en terecht) niet vrolijk van. En b) Opgenomen hoorcolleges. Er worden veel colleges opgenomen en als ‘tutorial’ op YouTube gezet. Ook daar word je als student niet vrolijk van. En terecht.
De echte revolutie in afstandsleren zit echter heel ergens anders: in het ontwerp voor en door ondernemers van individuele blended learning-cursussen in mijn eigen niet-corporate online wereld en het gebruik daarvan om je teleren online en offline geld te verdienen, je eigen niet-noodzakelijke kosten laag te houden en zo kostbare tijd, geld en energie te winnen.
Individuele ‘on demand’ a la carte leeractiviteiten die ik zelf sinds 2011 en helemaal sinds het begin van de Corona-pandemie van uit huis volg waaronder veel online tutorials. Iets wat ik tot op de dag van vandaag nog steeds 3 uur per dag doe. Niets groepsgewijs, niets ‘docent-gestuurd’. Vooral met veel relevante online video cursussen en mini-e-books.
7) De ‘on-demand economie’.
De belangrijkste digitale trend met een enorme impact op het businessmodel en vooral de verdienmodellen van alle corporates, van de Overheid en van ondernemers inclusief mijzelf is ‘alles op aanvraag’, ‘Just-in-time’, ‘on demand’: de ‘on-demand economie’. Dat geldt zowel voor on-demand consulting, voor on-demand training, voor on-demand coaching, voor on-demand leren, voor on-demand boeken en voor alle digitale diensten & digitale producten.
De on-demand economie biedt voor nieuwe bedrijven inclusief online starters, startups, scale-ups en MKB-bedrijven, veel mogelijkheden.
Conclusie.
Als je al sinds het begin van de 21e eeuw naar relevante digitale trends kijkt voor zelfstandige ondernemers die vanuit huis werken, dan is een aantal trends enorm versneld sinds het begin van de Coronacrisis. Waaronder de explosie van het gebruik van verschillende soorten digitale diensten en digitale producten.
En daarom heb ik me sinds het begin van Corona geconcentreerd op ‘pivoting my life’ en op het verwerven en perfectioneren van relevante sociale- en digitale vaardigheden in mijn persoonlijk right-skillingplan. Daarbij staat digital rights-skilling voor ondernemers waaronder het gebruik van online video in al deze verschillende digitale trends centraal. En dat is ook waarom op onze nieuwe site, www.tonydebree.online, elke post begint met een video of eigenlijk een online video is. Bekijk die nieuwe site die we aan het opbouwen zijn hier.
Heb je vragen over een van deze trends/ Bel me dan op 06-34387806, neem contact op met mij op Skype op tony.de.bree of e-mail mij hier.
Vriendelijke groeten,
Tony de Bree
p.s.
Laten we contact maken op LinkedIn en volg me op Instagram en op Twitter in het Nedederlands: @2urigewerkdag, @wordpresszzpers en @dagboekbankier.
42 Comments